דניאלה מרוז, זחלים, צילום: Elad Malca

שבוע העיצוב הירושלמי בסימן אסקפיזם

שבוע העיצוב 2021 ייפתח ב-1 ביולי בבית הנסן בירושלים. המנהלת האמנותית של בית הנסן, ענת ספרן, ביחד עם האוצר הראשי טל ארז, החליטו להפוך את המקום לקרקס ענק

שבוע העיצוב חוזר לבית הנסן בירושלים, כשהתמה המרכזית והמובילה היא אסקפיזם. "הסתכלנו על העולם והתחושה הייתה שהכל נהיה קודר ומדכא, כולל תחזיות על עתיד מעיק שכל כך בא לנו לברוח מכל זה אל מחוזות, זהויות ותרבויות אלטרנטיביות. לפיכך בחרנו בקרקס האמריקני הגדול מסוף המאה ה-19 כמרחב האסקפיסטי המושלם". כך  אומרת ענת ספרן, המנהלת האמנותית של שבוע העיצוב 2021 שייפתח ב-1 ביולי בבית הנסן בירושלים.

בדומה לשלל אירועי תרבות אחרים שנקטעו ונדחו מהשנה שעברה בגלל הקורונה, ההכנות לשבוע העיצוב שנועד להתקיים ב-2020 התמשכו מ-2019 ועל פני שנתיים. "הסתבר שהאסקפיזם הוא תמיד אקטואלי" קובעת ספרן שביחד עם האוצר הראשי טל ארז החליטו להפוך את בית הנסן בירושלים לקרקס ענק. "בחרנו בקרקס האמריקני מהמאה ה-19. בהגיעו לעיר או לכפר, התושבים היו עוצרים את החיים ונוהרים לקרקס לצפות במופע שמתעלה על חוקי הטבע, ולו כדי לשכוח את קשיי היום יום וליהנות מאלמנטים של חיים יחד", היא אומרת.

שבוע העיצוב 2021, צילום: באדיבות שבוע העיצוב 2021

לדברי ספרן, בוגרת לימודי אמנות בצרפת ("הקרקס העכשווי נוכח מאד בצרפת") הקרקס האמריקני הגדול הוא המרחב האסקפיסטי המושלם. "הוא מקפל לתוכו לא רק את החזות הנוצצת אלא גם את המנגנונים המופלאים שמאפשרים אותו, לצד המחיר שהוא גובה מהאקרובטים ובעלי החיים שהרכיבו את החוויה הקרקסית ובהיותו פלאי ומסוכן, מכיל ונצלני, קסום וטכנולוגי, טהור ואפל " היא מסבירה.

במהלך שבוע העיצוב העשירי, שיתקיים בתאריכים 8.7-1.7, פרויקט הדגל של בית הנסן (לשעבר בית המצורעים) בשכונת טלביה בירושלים הנערך ביוזמת משרד ירושלים ומורשת והרשות פיתוח ירושלים, יתקיימו עשרות אירועים, תערוכות עיצוב מקומית ובינלאומיות, מיצבים ומופעים הלקוחים מעולם הקרקס בהשתתפות 160 אמנים ומעצבים ויוצרים, שענת ספרן מציגה כאן את חלקם.

היריד – החזית הנוצצת של הקרקס שנגלית לעיני הנכנסים בשעריו מותירים את העולם האמיתי בחוץ. אלון שריד, עמית פורטמן ודנה בן שלום יצרו את המעטפת, אוהל הקרקס הגדול העוטף את מבנה האבן של בית הנסן, ואת החצר שהופכת לעיר אוהלים עם בדים מתוחים. מבעד לחומות מציץ קוף מתנפח המתנשא לגובה שמונה מטרים שברח מהקרקס – עבודה של המעצבים אלכס חייצקי והאמנים בראדרס אוף לייט.

שתי האדריכליות הילה שמר וטליה דוידי יצרו את המיצב "חדר בריחה" של מיגונית בטון והשתקפותה. "המיגונית שירתה אותנו כשנורו הטילים לעבר ירושלים ב'שומר החומות'", מסבירה ספרן.

שבוע העיצוב 2019, צילום: דור קדמי

פרויקט השדכן מחבר בין מעצבים ירושלמיים לבעלי מלאכה ירושלמיים ומתמקד בתחום הקולינרי. "שבעה פרויקטים חדשים נולדו מהמפגש המרגש וחוצה המגזרים. מעצבים, צורפים, קרמיקאים, אמני זכוכית, טקסטיל וקרמיקה יצרו עבודות חדשות בהשראת העולמות הקולינריים וחיברו עולמות בין הקיגל החרדי לפלאפל הירושלמי, גבינות עזים מסורתיות ליין ובירה מקומית, לחם ומאפים מהעיר העתיקה לממתקים ערביים מסורתיים", מפרטת ספרן.

פרויקט הבקסטייג' – נוצר בעיצוב הצמד ילי ופלוג'ה (ליאור פלג ואיתמר פלוג'ה). השניים מקימים פבלות וקרונות מחומרים ממוחזרים, בחלקו האחורי של הקרקס. "זה המקום בו ישבו הגמד והליצנית עם החיות", אומרת ספרן.

הליצן X בהובלתם של אלדד פריבס וגילי קרן ישלבו במהלך השבוע בין עיצוב לקרקסנות ובהשתתפות הקהל.

פרויקט גן החיות – של המעצב ארז נאבי פנה, שפרויקט גן החיות שלו כולל עשרות צמחים בעלי שמות של חיות: כמו לוע הארי, ציפורני חתול ועוד. אלה יוצרים מופע בתנועה המדמה מערכת של תגובות אנושיות כמו בריחה, התגודדות וסקרנות.

בנוסף, בתוך המבנה של בית הנסן יתקיימו תערוכות, כשהמרכזית שבהן היא "יריד המוזריות" שאוצרים טל ארז וענת ספרן. התערוכה מתמקדת בהגדרות הנורמליות והחריגות והשפעת העיצוב עליהן. בתערוכה מוצגות 20 עבודות של מעצבים ומעצבות מישראל והעולם, והיא שואבת את השראתה מיריד המוזרויות ההיסטורי כפי שהוצג בקרקס הנודד.

"עתיד החיים" – זו תערוכה מסלובניה זוכת פרס העיצוב בארצה המתמקדת בשימוש בחומרי גלם אקולוגיים.

שבוע העיצוב 2019, צילום: דור קדמי

הקומה השנייה של המבנה כוללת שישה חדרי בריחה שעוצבו ברוח הפרשנות שהעניקו להם סטודנטים משבע האקדמיות לעיצוב בארץ. באחד החדרים, שצפוי להפוך פופולארי, מועדון ספורט שבמרכזו שקי אגרוף בעלי צורות משונות שנוצרו על ידי אלגוריתם המתעד את המפגש בין החובט לשק האגרוף שמוקרן על מסך.

בתערוכות גם שני פרויקטים של אקדמיית "בצלאל": "כישוף –קסם" של גיא און מהמחלקה לצילום והשני, עבודתם של סטודנטים לתואר שני בתקשורת חזותית,  שיצרו חנות מיסטיקה "כישופוני" המוכרת אשליות.

"השיבה הביתה" – הפרק האחרון שבו הקרקס מתפרק, מתקפל ונעלם.

האדריכלים שאול וינברג ושי בן עמי יצרו על עליית הגג את מיצב "המראה", מבנה אדריכלי דמוי מטוס בו מוצבים כיסאות של מטוס מוקפים במראות. "זהו מקום שבין פנטזיה למציאות. כשהנוחתים מהטיסה לשום מקום מגלים שהכל מוזר ומוכר בו זמנית. כך גם מבקרי הקרקס שחוזרים הביתה", מסבירה ספרן.
בשבת יתקיימו במקום פעילויות בשיתוף תיאטרון הקרון.

Marcela Baltarete, צילום: יח"צ

שבוע העיצוב 2021 יתקיים בתאריכים 8.7-1.8 בבית הנסן, ירושלים,
פתוח חינם לקהל הרחב,
פרטים נוספים באתר:
  www.jdw.co.il.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

כתבות נוספות

ראשי

עושה גלים בין הדפים

השבוע נסקור סדרת ספרים לנוער שנועדה להשמיע את קולם של ילדים הסובלים מהפרעות שכיחות, ספר ילדים המלמד על ערכים טובים לחיים באמצעות דמות חמודה של

קרא עוד »