ההצגה "הנשים של ג'ייק", צילום: כפיר בולוטין

"אינני במערכת יחסים ולכן הסגרים הכריחו אותי להסתכל פנימה תוך עצמי"

הבמאי אלון אופיר בראיון מיוחד על "הנשים של ג'ייק", ההצגה החדשה והגרנדיוזית של תיאטרון חיפה עטורת הכוכבים: רמי הויברגר, אסי לוי, גל מלכה, נתי קלוגר, שני קליין, מיכל פרדקין ויובל שרף.

"מכיוון שכל ההצגה עוסקת במערכות יחסים ומנתחת אותם, כמובן שהדגש הראשון היה איך מבטאים אותן בהתנהגות". כך אומר בראיון מיוחד ל"יוצאים קבוע" הבמאי אלון אופיר על "הנשים של ג'ייק", ההצגה החדשה הגרנדיוזית והמפיחה המון חומר לחשיבה של תיאטרון חיפה, אותה הוא מביים.

ההפקה של ההצגה עתירת כוכבים כמו: רמי הויברגר, אסי לוי, מיכל ינאי, גל מלכה, אלה עופרי / עמית פרופ, נתי קלוגר, שני קליין, מיכל פרדקין ויובל שרף, מציגה את חייו של סופר, שנישואיו השניים עומדים על סף פירוק, בוחן את מערכות היחסים שלו עם הנשים בחייו: הפסיכולוגית שלו, אשתו הראשונה, אשתו השנייה, אחותו ובתו היחידה. בחינת מערכות היחסים מתקיימת במציאות ובדמיון. ג'ק מקווה להפוך לגבר ראוי ולבעל אידיאלי ובכך להציל (אולי) את נישואיו ולאחות את השברים המתגלים בחייו ובנפשו. מדובר במחזה שנון ומתוחכם המאיר את המאווים והקונפליקטים של גבר במשבר זהות.

הבמאי אלון אופיר מסביר כי "כל הנשים בחייו של ג'ייק מובאות לפנינו כפי שהוא רואה אותן, ולאו דווקא כפי שהן באמת. יש רק שתי נשים שמופיעות על הבמה במציאות ואז הן מוצגות לפנינו לא דרך הפילטר של ג'ייק. יחד עם השחקניות נסינו לברר האם הדמויות מתנהגות כך בגלל שג'ייק בחר לתאר אותן כך , או שהן כך במציאות. המשחק בין מציאות לדמיון היה דגש נוסף בבימוי: איך מעבירים לקהל בלי הרבה אפקטים, מתי הדמות נמצאת כאן באמת ומתי לא. הדמויות האמיתיות לא רואות את הדמויות המדומיינות (אלמנט מצחיק במיוחד לעיתים) והיינו צריכים להחליט מתי נוגעים ומתי לא, מתי שומעים את הדמויות ומתי לא וכו'".

 

אלון אופיר ונתי קלוגר, צילום: כפיר בולוטין

 

האם יש עבורך חשיבות להעלאת ההצגה דווקא בתקופה זו של הקורונה כשכל אחד מעביר את כל חייו לפניו ועושה חשבונות נפש?
"אני רווק ואינני במערכת יחסים, ומכיוון שכך הסגרים בהחלט הכריחו אותי להסתכל פנימה תוך עצמי למשך ימים ושבועות, אז כן, חשבון נפש הוא תוצאה הכרחית של המצב. אני יודע מחברים שכשיש בני\ות זוג הזוגיות אותגרה, מכיוון שלא יכולת למצוא בקלות פינה שקטה לעצמך. גם ההורות אותגרה לאנשים עם ילדים. כשהתחלנו חזרות, לא ידענו מה הולך לקרות ועדיין לא הייתה קורונה, אבל בחידוש של ההצגה נוספו הרבה תובנות על נפש האדם ובעיקר על ההתנהגות של בן אדם שהסתגר בביתו".

במה תרמו לך המחזה והבימוי של ההצגה כאדם יוצר?
"גרם לי בעיקר לחשוב האם אני רוצה עוד פרק של מערכת יחסים בחיי. במציאות – אני עדיין רווק!".

זה משותף לכל היוצרים שהם משתבללים בבועה שלהם באזור הנוחות ולא רואים את מה שמסביב?
"אנשי תיאטרון זקוקים לפרטנרים ולקהל כדי ליצור את אומנותם. למעשה, כל אומנות המבוצעת חי על במה היא כזאת, ולכן אמן כזה אינו יכול ממש להשתבלל בבועה שלהם. שחקנים הם חוקרים לא אקדמאים של ההתנהגות האנושית, כך שניתוק מהחברה עשוי לפגום ביצירה בגלל דלות של מאגר חומרי הגלם שמהם אנו יוצרים. רצוי לשחקן להכיר בני אדם ללמוד את התנהגותם – אם בחיקוי ואם בניתוח פסיכולוגי (לא ממש מושכל). ג'ייק הוא סופר וכמו כל האומנים היחידנים (ציירים, מלחינים, פסלים וכו'), הסתגרות והסתכלות פנימה עשויה לעזור להם כדי להפעיל את הדמיון שהוא חומר הגלם העיקרי שלהם (אולי אינני אחד כזה)".

מהי החשיבות של השחקנים הספציפיים להצגה ולתפקיד שהם מבצעים?
"כשליהקנו את המחזה וידענו שרמי הויברגר הוא סוג השחקן/גבר שיכול להביא אינטלקט, רגש וקומיות, המשימה הייתה למצוא את הנשים שלכל אחת יהיה צבע התנהגות מיוחד, קול מיוחד באופן כזה שלקהל בתיאטרון היושב ממרחק לא תהיה האופציה להתבלבל ביניהן. מיכל ינאי, אסי לוי, יובל שרף, שני קליין, מיכל פרדקין, וגל מלכה וגם שתי הילדות שמשחקות במקביל אלה עופרי / עמית פרופ כל כך שונות זו מזו. למצוא אותן, כל כך מוכשרות וכל כך שונות הייתה משימה לא קלה".

 

ההצגה "הנשים של ג'ייק", צילום: כפיר בולוטין

 

מהו עבורך המסר החשוב שאיתו הקהל צריך לצאת מההצגה?
"כל אדם ימצא בהצגה מסר שונה. מכיוון שההצגה מנתחת מערכות יחסים באיזמל של מנתח מצחיק מאוד, אחרי שנגע הצחוק, אתה חושב על אשתך, אחותך, בתך או המטפלת שלך (אם יש כזאת). לכן כל אדם יסיק מסקנות אחרות. אני חושב שבעידן ה'מי טו' ההתבוננות שלנו באופן שבו ג'ייק מתבונן בנשים שבחייו הוא שונה. למרות שבהצגה הן לכאורה נתונות לשליטתו, נכנסות ויוצאות על פי החלטתו, הן לאט לאט מכוונות את העלילה, והעצמאות שלהן מביאה את ג'ייק למחוזות אחרים ובריאים יותר".

איך עברת את תקופת הקורונה ותחילת החזרה לשגרה?
"מכיוון שאני קדר חובב ויש לי סטודיו שלם לקרמיקה בבית, היה לי מה לעשות בסגר והמשכתי ליצור. היה כמובן געגוע עז לבמה ולמפגש עם אנשים שכן אני שחקן וחייב אנשים סביבי. במהלך הסגרים למדתי אריגה בנול דרך יוטיוב, וכעת יש עוד תחביב יצירה שאני לומד להתמחות בו. החזרה לבמה הייתה מרגשת! חזרתי גם לבימוי וגם למשחק בתיאטרון חיפה בהצגה 'שוק המציאות' עם דפנה דקל . פתאום, גאות יצירתית מענגת ותובענית. לגוף אמנם היה קשה להתרגל ללוח זמנים צפוף מאוד (למזלי), ולאובדן השליטה על הזמן שלי. המעבר מאפס לאלף היה בחלט קשה, אבל אחרי זמן מה נכנסים לשגרה וזה כיף לחזור הביתה ליצירה".

ההצגה "הנשים של ג'ייק" תוצג בתיאטרון חיפה בתאריכים:
יום ראשון 9.5 בשעה 20:30,
יום שני 10.5 בשעה 20:30,
מוצ"ש 12.6 בשעה 21:00.

לרכישת כרטיסים:
http://www.habama.co.il/Pages/Event.aspx?Subj=1&Area=1&EventID=39070

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

כתבות נוספות

ראשי

עושה גלים בין הדפים

השבוע נסקור סדרת ספרים לנוער שנועדה להשמיע את קולם של ילדים הסובלים מהפרעות שכיחות, ספר ילדים המלמד על ערכים טובים לחיים באמצעות דמות חמודה של

קרא עוד »
צרכנות

הפלה פרטית – מה חשוב לדעת

להפסקת הריון המתבצעת באופן פרטי יש לא מעט יתרונות שיכולים לאפשר לך הליך מקצועי, דיסקרטי ונכון לך. לכל מרפאה או גוף רפואי יש את הדרך

קרא עוד »