סיגל מגן, סופרת ילדים ויזמית אמנות חברתית, הנעזרת באמנות כדי לקרב לבבות בארץ ובעולם, שעם פרוץ המלחמה נגד איראן יזמה פעילות ייחודית בשם "תזמורת בממ״ד" המשלבת מוזיקה, קצב, ריקוד ותיפוף על הגוף
"בעיצומה של תקופה מתוחה, כשהאזעקות הופכות לשגרה, ילדים רבים חווים תחושות של אי-ודאות, פחד ולעיתים גם בלבול רגשי. דווקא ברגעים אלו יצירה, קצב ותנועה יכולים להיות מרכיבי מפתח לשמירה על איזון נפשי. 'תזמורת בממ״ד' נולדה מתוך תובנה פשוטה אך עוצמתית: גם כשאין שליטה על מה שקורה בחוץ, אפשר ליצור שליטה חיובית – דרך קולות, תנועות ותחושת שותפות. זו פעילות מוזיקלית-תנועתית קצרה להפגת מתחים עבור ילדים במהלך השהייה במרחב המוגן, שדרכה מצליחים הילדים לגלות איך רגע של מוזיקה הפוך – בלב המרחב המוגן – לכלי של תקווה, ביטוי ושחרור רגשות. במקום להמתין בשקט מתוח אפשר להפעיל את הגוף, הקול והדמיון ולחוות רגע אחר. פעילות משלבת מוזיקה, קצב, ריקוד ותיפוף על הגוף וכוללת גם מרכיבים שמבוססים על עקרונות משיטת EFT, כך שהיא לא רק חווייתית – אלא גם מרגיעה ומווסתת. גם במציאות של חוסר ודאות יש לנו אפשרות לבחור צליל".
כך אומרת סיגל מגן, סופרת ילדים, אשת חינוך ויזמית אמנות חברתית, שיוצרת תוכן חינוכי ומפתחת פעילויות העוסקות בביטוי רגשי וחווייתי לילדים בגיל הרך. היא מאמינה בכוחה של יצירה לחולל שינוי – גם (ובעיקר) ברגעים מאתגרים. היא שואבת את הרעיונות שלה מהחיים עצמם ומהאמונה שלפיה כל ילד וילדה ראויים למקום בטוח – פיזי ורגשי כאחד.
סיגל מגן נעזרת באמנות כדי לקרב לבבות בארץ ובעולם ומאיירת בעצמה את רוב ספריה בשיטה ייחודית שפיתחה. סיגל, שהיא הוציאה לאור למעלה מ-1,200 ספרים שתורגמו ל-19 שפות, היא בוגרת תואר במתמטיקה, מדעי מחשב ופסיכולוגיה (בהצטיינות) מאוניברסיטת בר אילן ובוגרת קורס ביבליותרפיה מאוניברסיטת בר-אילן.
היא מגלה כי הרעיון לפעילות הייחודית נולד מתוך רגע אישי שלה כשישבה בממ"ד במהלך אזעקה והקשיבה לסימפוניה השביעית של בטהובן. "מתוך הצלילים המתעצמים רקדתי, הרגשתי איך הגוף משתחרר ואז הבנתי עד כמה המוזיקה והתנועה יכולות להפוך גם את הרגעים הקשים לחוויה שיש בה חיים, כוח ותקווה. כך נולד לו הרעיון ל'תזמורת בממ״ד' שתהפוך את המרחב הסגור לבמה קטנה של הבעה ושחרור".
מדובר בפעילות מוזיקלית תנועתית הנמשכת מספר דקות, שאינה דורשת ציוד מיוחד או הכנה מוקדמת, והיא אף מתוכננת כך שתתאים לתנאי שהייה במרחב מוגן. היא כוללת פתיחה קצבית – התיפוף מתחיל על הברכיים, החזה או כפות הידיים עם קולות ט, ט, ט שמסמנים את הקצב הראשוני, הכנסת כלים מוזיקליים מדומיינים כמו: חלילנים ורקדנים כשהילדים מצטרפים עם צלילים וגוף, מחיאות כפיים – סיום סוחף ומרגיע שבו כולם שותפים לחגיגה, כשאפשר ואף מומלץ לשלב אביזרים מאולתרים כמו קופסאות או בקבוקים, להזמין את הילדים להמציא תנועות או קולות ואף להוסיף רגע של נשימות עמוקות לסיום, ותיפוף מרגיע – התיפוף על הגוף בפעילות אינו רק שעשוע, אלא מבוסס על טכניקות מתוך EFT – שיטה מוכרת לוויסות רגשי באמצעות נקישות עדינות באזורים בגוף. כך נוצרת אצל הילדים הפעלה עצמית של מנגנוני הרגעה טבעיים, המסייעת להם לשחרר מתח ולהרגיש ביטחון, זאת מבלי צורך בהסבר ארוך או במודעות מלאה לתהליך.
סיגל מסבירה כי הפעילות המוזיקלית ב"תזמורת בממ"ד" מעניקה לילדים תחושת שליטה – הילדים מנהלים את הצליל, הגוף והקצב, הסחת דעת חיובית – במקום לחשוב על הסכנה הם יוצרים חוויה מהנה, חיבור חברתי – הפעילות מעודדות שיתוף פעולה, צחוק ואווירה קבוצתית, וויסות רגשי טבעי – הקצב, התנועה והתיפוף מסייעים לוויסות מערכות הגוף. "הפעילות מותאמת לגילי גן ובית הספר, אבל גם הורים, סבים וסבתות או אנשי צוות יכולים להצטרף בשמחה ולהפוך את הממ"ד לבמת מופע קטן שמרימה את מצב הרוח", אומרת סיגל.
תזמורת בממ"ד / סיגל מגן
בואו נוציא את התופים.
בואו נתופף בקול גדול:
ט, ט, ט, ט,…
בואו נוציא ת'חלילים.
בואו נחלל בקול גדול:
פו, פו, פו,…
בואו נוציא ת'רקדנים.
בואו נרקוד עם הידיים:
טרילילילי…
ועכשיו נמחא כולם כפיים.
קישור להפעלה שעשתה סיגל מגן עם משפחת לויט:
https://www.facebook.com/sigal.magen/
2 Responses
תודה רבה על מתן מקום לפעילות.
הלואי שתמיד נוכל לעזור לילדים בדרכים יצירתיות
מענייו ומשמח