למעלה מ־180 עבודות של כ־150 יוצרים ואמנים מהארץ ומהעולם, מעניקות פרשנות חדשה ומופשטת למושג "בית" בתערוכה יוצאת דופן מתוך אחד האוספים הפרטיים הגדולים בעולם של פריטי דיזיין ארט
למעלה מ־180 עבודות של כ־150 יוצרים ואמנים מהארץ ומהעולם, מעניקות פרשנות חדשה ומופשטת למושג "בית" בתערוכה יוצאת דופן מתוך אחד האוספים הפרטיים הגדולים בעולם של פריטי דיזיין ארט. הבית, על חפציו היומיומיים, מקבל פרשנות חדשה ומגוונת, באמצעות הפשטת המושג בית והחדרים שבו. התערוכה מזמינה את המבקרים למסע מלא בהומור, בצחוק וברגש, לצד מחשבות פואטיות על הדברים המובנים מאליהם.
תערוכת "אוברדוז" נוצרה מהאוסף הפרטי של גלילה ברזילי הולנדר, אספנית ישראלית החיה בבריסל ובבעלותה חלל אמנות המתפרס על פני למעלה מ־1,500 מ"ר, ובו מוצג אוסף מרשים ועצום של עבודות אמנות עכשווית מכל העולם. בתערוכה "אוברדוז" מוצגות כ־180 עבודות ומיצבים של כ־150 יוצרים, מעצבים ואמנים מהארץ ומהעולם. כל אחת מהעבודות מהווה פרשנות שונה לחפצים סביבנו ולבית על היבטיו החברתיים, האישיים והציבוריים.
התערוכה מעוררת סימני שאלה על מהות הדברים הפשוטים, אלה שאי אפשר להבחין בהם אבל גם לא לחיות בלעדיהם. החפצים השימושיים יישארו מובנים מאליהם כל עוד לא נעשה בהם שינוי מכיוון שאנו מורגלים להתעלם מנוכחותם.
במקביל לתערוכה "אוברדוז" המוצגת בגלריות המרכזיות של מוזיאון העיצוב, מבקרי המוזיאון מוזמנים לבקר במיצב אינטראקטיבי יפהפה ומרתק – "The Boiler Room", שיוצג בחלל מעבדת העיצוב של המוזיאון. המיצב עוצב ונבנה על ידי צוות של שבעה מעצבים ישראלים, ייצג את ישראל בביאנלה לעיצוב בלונדון בשנת 2021 וזכה בפרס בחירת הקהל.
דני וייס, מנכ"ל המדיטק: "ההצלחה הפנומנלית של תערוכת "הנשף" במוזיאון העיצוב שברה כל שיא אפשרי וגילתה לקהל הרחב את הקסם המרהיב היכול להיווצר בחלליו. תערוכת "אוברדוז" היא עוד קסם כזה, שונה לחלוטין מקודמו, אך כמו קודמו שופע הברקות עיצוב ומוצגים מעוררי מחשבה. אני משוכנע כי קהל הרבבות שגדש את המוזיאון בשנה האחרונה יהנה גם מתערוכה מרתקת זו".
מיה דבש, האוצרת הראשית של מוזיאון העיצוב חולון: "השנתיים האחרונות של המגפה אילצו אותנו להסתכל פנימה. הן אפשרו לנו להבין שאוצרות של חפצים אינה נחלתם של מוזיאונים בלבד. כל אחד אוצר תערוכה קטנה משלו בבית. ייחודיות האוסף של גלילה ברזילי־הולנדר באה לידי ביטוי הן בחפצים שהיא בוחרת לאוסף והן באופן שבו היא מקיפה את עצמה וחיה איתם בתוך המרחב הביתי. התערוכה "אוברדוז" לא רק מציגה נקודת מבט ביקורתית על הפריטים היומיומיים שסביבנו, אלא גם הופכת את גלריות המוזיאון למרחב ביתי מטאפורי".
התערוכה "אוברדוז" מעוררת סימני שאלה על מהות הדברים הפשוטים, אלה שאי אפשר להבחין בהם אבל גם לא לחיות בלעדיהם. החפצים השימושיים יישארו מובנים מאליהם כל עוד לא נעשה בהם שינוי. מכיוון שאנו מורגלים להתעלם מנוכחותם, באופן פרדוקסלי אנו מאד רגישים לשינוים מזעריים בצורתם או בכושר תפקודם. רבים מן היוצרים המציגים בתערוכה משנים ומרחיבים את הפונקציה המקורית של החפץ. נקודת המבט הביקורתית והפואטית הזו על המוכר מאפשרת לשהות במרחב ראשוני, ילדותי, משחקי ונטול דעות קדומות.
הפריטים המוצגים בתערוכה הם פרשנות של כ־150 יוצרים לחפצי יומיום, מתוך אוסף האמנות והעיצוב של גלילה ברזילי־הולנדר. אוסף המונה כיום אלפי עבודות אמנות ועיצוב עכשווי מהארץ ומהעולם.כל עבודה נבחרה לאוסף מתוך תחושת בטן ומתוך חיבור רגשי. רבות מהיצירות מוצבות בביתה הפרטי כשהיא חיה לצידן, עבודות בנושא ספרים, אוכל, נעליים, כיסאות, כסף ועוד. לנוכח הבית הזה, שמאוכלס בחפצים ״אנושיים״, הפך גם המוזיאון למטאפורה של בית. כל גלריה מרמזת לסביבה ביתית מוכרת וכל הצבה משחזרת סצנה יומיומית. שינוי נקודת המבט מאפשר למצוא את הזר במוכר, את האינטימי בציבורי ואת המרומז שבמופרז.
בין העבודות מוצגות כמה מחוות לקלאסיקות עיצוב: אדגר אוליינטה, זומבי (2010), במחווה לכיסא צ'סקה של מרסל ברויאר. ג'ונתן מונק, כיסא מספר 5, מתוך הסדרה "שלוש-עשרה מארי" (2011), במחווה למעצב האיטלקי אנזו מארי, ועוד.
התערוכה "אוברדוז" מוצגת במוזיאון העיצוב חולון עד ל-13.8.22.
אוצרי ומעצבי התערוכה: ניל ננר ואביחי מזרחי.
בין היוצרים הבולטים המציגים בתערוכה: נחום טבת, רם קציר, גיא בן נר, דנה זלצמן, שאול כהן, שחר מרקוס בעבודה משותפת עם האומנית נזקת אקיג'י. גטנו פשה, רון ארד, מייקל ג'והנסון, אנדי וורהול, סטודיו טרויקה, אטליה ואן לייסהוט, דמיאן הרסט, אטורה סוטסאס, וויליאם קובינג ועוד.