רמי אטר בתערוכה "מסוף העולם ועד סופו", צילום: פרטי

רמי אטר – ברזלים מהמלחמה

האמן רמי אָטֵר מציג בבית האמנים תל אביב את התערוכה "מסוף העולם ועד סופו" (אוצרת: דניאלה שלו), שהיצירות המוצגות בה מושפעות מהרצח של דוד ובן הדוד הקרובים של רעייתו מיכל, דוד וטל שלו ז"ל מניר עוז

הפסל רמי אָטֵר הביא את הברזלים הראשונים ליצירות הברזל שלו מפיצוצים, שפוצץ כקצין בהנדסה קרבית. מאז נקשר לחומר הקשה הזה. אטר היה עסוק בעבודה על מיצב בסדרה "סף הכאוס" כשהגיע ה-7.10 ואיתו הדאגה הרבה לדוד ולבן הדוד הקרובים של רעייתו מיכל, דוד וטל שלו ז"ל, ששהו בבית משפחת שלו בניר עוז, שהוכרזו כחללים רק לאחר חודש.
ההשפעה החזקה של האירוע, הזוועה, האובדן טלטלו אותו, הוא עזב את התערוכה עליה עבד ומצא עצמו יוצר פסלים של בתים שרופים תחת הכותרת "בית ילדים".
אטר יצא מגדרו ומאזור הנוחות וארגן תערוכת פיסול קבוצתית "תכף נשוב…" באמצעותה גייס מאות אלפיי שקלים למען שיקום קיבוץ ניר עוז. את התערוכה יזם והקים עם האוצרת מיכל חסון גלייזר, והשתתפו בה עשרות פסלים בהם אתי אברגי'ל, אייל אסולין, דוד גרשטיין, מיכל כרמון, רונן שהרבני, טל שושן ועוד.
בעוד הסדרה הזאת מכה גלים והזמנות בעולם (מתוכנן אירוע בפאריז, אחד הפסלים בדרכו לניו-יורק), שוב קרא לו הכאוס ואטר חזר אל המיצב כאדם אחר, רמי אטר של אחרי ה-7.10. כך נולד המיצב חדש "מסוף העולם ועד סופו". המיצב מוצג בבית האמנים בתל אביב עד ל-3.5. אטר מקווה למכור את המיצב לגורם עסקי, כשכל הרווחים יופנו לשיקום ניר עוז, שזקוק לעוד הרבה מאוד כספים.

יצירה של רמי אטר בתערוכה "מסוף העולם ועד סופו", צילום: פרטי

רמי אטר  / מסוף העולם ועד סופו
מיצב פיסול מתוך הסדרה "סף הכאוס".
אוצרת: דניאלה שלו.
בית האמנים תל אביב, אלחריזי 9, נעילה: 3.5.25.  
שעות פתיחה: א’ – סגור, ב’-ה‘ 10:00 – 13:00, ב’-ה‘ 16:00 – 18:00, ו’ 10:00 – 13:00 , שבת 11:00 – 14:00.

"בְּשָׁעָה שֶׁ[…] זוֹכֵר אֶת בָּנָיו, שֶׁשְּׁרוּיִים בְּצַעַר בֵּין אֻמּוֹת הָעוֹלָם, מוֹרִיד שְׁתֵּי דְמָעוֹת לַיָּם הַגָּדוֹל, וְקוֹלוֹ נִשְׁמָע מִסּוֹף הָעוֹלָם וְעַד סוֹפוֹ, וְזוֹהִי רְעִידַת הָאֲדָמָה", תלמוד בבלי, ברכות נט א

חלל אחד ובתוכו שני כדורים. אחד גדול, בסיסו חלוד והוא ממלא כמעט את כל החלל והשני קטן וסמוך לצידו. שני הכדורים יוצרים נוכחות מוצקה של חומר גולמי, מסה כבדה ומכבידה. גם האוויר שבין מוטות הברזל לא מקל את תחושת המחנק.

בראשיתו של מיצב זה, אי שם סביב ניסיון ההפיכה המשפטית, ביקש רמי אטר לבטא את התחושה של היות על הסף, בפתחו של כאוס נורא. אירועי אוקטובר 2023 והמלחמה שבעקבותיהם, החטופים והקורבנות, האובדן והשכול הלאומי יצרו תפנית בעבודה. "זה לא הסף", הוא אומר בכאב "אנחנו כבר עמוק בתוך הכאוס".

שני כדורי הברזל שהוא יצר נעשו בתהליך ממושך של חיתוך ועיצוב, חיבור ושיוף, הברגה וליטוש ידניים. עיצובם גס, והם מטים ליפול, מאיימים להתפרק. אם לרגע נדמה שהם דגמים של כדור הארץ וכוכב לכת שנצמד אליו, עד מהרה מתברר שהמיצב הזה אינו מסתובב על ציר ואינו מדמה את תנועת גרמי השמיים. הכדורים של רמי אטר מייצרים תחושה של תקיעוּת ואין מוצא, כאילו בוקע מהם איזשהו קול שאינו נשמע.

הקו הכחול המקווקו, שצויר על קירות החדר בידיה של עדי ט. הופמן, ממסגר את החלל. הוא מדגיש את תחושת השבר הגדול ובה בעת מעלה את האפשרות שיום יבוא והקו השבור יהיה שלם.

יצירה של רמי אטר בתערוכה "מסוף העולם ועד סופו", צילום: פרטי

אטר מפסל בברזל, פעמים רבות עם נגיעות פליז, ומשתמש בטכניקות עבודה בחום ומיזוג חומרים שפיתח בעצמו לעיצוב מירקם וצבע, ובכך מוסיף רבדים ליצירתו מעבר להיבט הצורני. אָטֵר התמחה בפיסול בברזל בסדנתו של האמן רמי רודיך בגבעתיים, בה הוא ממשיך ליצור גם כיום. עבודותיו ותערוכותיו הוצגו בחללים שונים; מוזיאונים (מוסקבה, ירושלים), בתי אמנים (תל אביב, ראשון לציון, חיפה), גלריות עירוניות (גבעתיים, פתח תקווה), גלריות מסחריות (פריז, ניו יורק, מינכן) ועוד.

מתוך הטקסט האוצרותי מאת דניאלה שלו (טקסט האוצרת המלא)

קרדיט: רמי אטר,  לאתר האמן

יצירה של רמי אטר בתערוכה "מסוף העולם ועד סופו", צילום: פרטי

תערוכות נבחרות:

  • "כצל עובר",  בית האמנים ראשון לציון, יחיד, 2021,  אוצרת: דניאלה שלו
  • "(לא) זמן טוב לאהבה", המוזאון היהודי, מוסקבה, קבוצתית, 2020, אוצרת: קטיה קרילובה
  • "הצצה לסף הכאוס". קיר / חלל אמן . בית האמנים ראשון לציון. 2020. אוצר: אסף רהט
  • "קירקוע מעוף", חצר הרשקוביץ זיכרון יעקב, קבוצתית, 2020, אוצרת: רביטל סילברמן- גרון
  • "המדבר של הממשי", חלל לאמנות פרישמן 46 ת"א, זוגית, 2019,  אוצרת: ג'ניפר בלוך
  • "MASA", בית האמנים תל אביב, קיר אמן, 2019, אוצר: אסף רהט
  • "העתק נאמן למקור", גלריה העירונית חולון, יחיד, 2018,  אוצרת:  פיוטה אונגר ויתקין
  • "תעתועי שיכחה", בית האמנים תל אביב, יחיד, 2017, אוצר: אריה ברקוביץ

"תובנות". סוֹלוֹ. 2014. גלריית תיאטרון ירושלים. אוצרת: נגה ארד-איילון.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

כתבות נוספות

ראשי

עושה גלים בין הדפים

השבוע נסקור סדרת ספרים לנוער שנועדה להשמיע את קולם של ילדים הסובלים מהפרעות שכיחות, ספר ילדים המלמד על ערכים טובים

קרא עוד »
ניתן להשתמש בחצי המקלדת בכדי לנווט בין כפתורי הרכיב
",e=e.removeChild(e.firstChild)):"string"==typeof o.is?e=l.createElement(a,{is:o.is}):(e=l.createElement(a),"select"===a&&(l=e,o.multiple?l.multiple=!0:o.size&&(l.size=o.size))):e=l.createElementNS(e,a),e[Ni]=t,e[Pi]=o,Pl(e,t,!1,!1),t.stateNode=e,l=Ae(a,o),a){case"iframe":case"object":case"embed":Te("load",e),u=o;break;case"video":case"audio":for(u=0;u<$a.length;u++)Te($a[u],e);u=o;break;case"source":Te("error",e),u=o;break;case"img":case"image":case"link":Te("error",e),Te("load",e),u=o;break;case"form":Te("reset",e),Te("submit",e),u=o;break;case"details":Te("toggle",e),u=o;break;case"input":A(e,o),u=M(e,o),Te("invalid",e),Ie(n,"onChange");break;case"option":u=B(e,o);break;case"select":e._wrapperState={wasMultiple:!!o.multiple},u=Uo({},o,{value:void 0}),Te("invalid",e),Ie(n,"onChange");break;case"textarea":V(e,o),u=H(e,o),Te("invalid",e),Ie(n,"onChange");break;default:u=o}Me(a,u);var s=u;for(i in s)if(s.hasOwnProperty(i)){var c=s[i];"style"===i?ze(e,c):"dangerouslySetInnerHTML"===i?(c=c?c.__html:void 0,null!=c&&Aa(e,c)):"children"===i?"string"==typeof c?("textarea"!==a||""!==c)&&X(e,c):"number"==typeof c&&X(e,""+c):"suppressContentEditableWarning"!==i&&"suppressHydrationWarning"!==i&&"autoFocus"!==i&&(ea.hasOwnProperty(i)?null!=c&&Ie(n,i):null!=c&&x(e,i,c,l))}switch(a){case"input":L(e),j(e,o,!1);break;case"textarea":L(e),$(e);break;case"option":null!=o.value&&e.setAttribute("value",""+P(o.value));break;case"select":e.multiple=!!o.multiple,n=o.value,null!=n?q(e,!!o.multiple,n,!1):null!=o.defaultValue&&q(e,!!o.multiple,o.defaultValue,!0);break;default:"function"==typeof u.onClick&&(e.onclick=Fe)}Ve(a,o)&&(t.effectTag|=4)}null!==t.ref&&(t.effectTag|=128)}return null;case 6:if(e&&null!=t.stateNode)Ll(e,t,e.memoizedProps,o);else{if("string"!=typeof o&&null===t.stateNode)throw Error(r(166));n=yn(yu.current),yn(bu.current),Jn(t)?(n=t.stateNode,o=t.memoizedProps,n[Ni]=t,n.nodeValue!==o&&(t.effectTag|=4)):(n=(9===n.nodeType?n:n.ownerDocument).createTextNode(o),n[Ni]=t,t.stateNode=n)}return null;case 13:return zt(vu),o=t.memoizedState,0!==(64&t.effectTag)?(t.expirationTime=n,t):(n=null!==o,o=!1,null===e?void 0!==t.memoizedProps.fallback&&Jn(t):(a=e.memoizedState,o=null!==a,n||null===a||(a=e.child.sibling,null!==a&&(i=t.firstEffect,null!==i?(t.firstEffect=a,a.nextEffect=i):(t.firstEffect=t.lastEffect=a,a.nextEffect=null),a.effectTag=8))),n&&!o&&0!==(2&t.mode)&&(null===e&&!0!==t.memoizedProps.unstable_avoidThisFallback||0!==(1&vu.current)?rs===Qu&&(rs=Yu):(rs!==Qu&&rs!==Yu||(rs=Gu),0!==us&&null!==es&&(To(es,ns),Co(es,us)))),(n||o)&&(t.effectTag|=4),null);case 4:return wn(),Ol(t),null;case 10:return Zt(t),null;case 17:return It(t.type)&&Ft(),null;case 19:if(zt(vu),o=t.memoizedState,null===o)return null;if(a=0!==(64&t.effectTag),i=o.rendering,null===i){if(a)mr(o,!1);else if(rs!==Qu||null!==e&&0!==(64&e.effectTag))for(i=t.child;null!==i;){if(e=_n(i),null!==e){for(t.effectTag|=64,mr(o,!1),a=e.updateQueue,null!==a&&(t.updateQueue=a,t.effectTag|=4),null===o.lastEffect&&(t.firstEffect=null),t.lastEffect=o.lastEffect,o=t.child;null!==o;)a=o,i=n,a.effectTag&=2,a.nextEffect=null,a.firstEffect=null,a.lastEffect=null,e=a.alternate,null===e?(a.childExpirationTime=0,a.expirationTime=i,a.child=null,a.memoizedProps=null,a.memoizedState=null,a.updateQueue=null,a.dependencies=null):(a.childExpirationTime=e.childExpirationTime,a.expirationTime=e.expirationTime,a.child=e.child,a.memoizedProps=e.memoizedProps,a.memoizedState=e.memoizedState,a.updateQueue=e.updateQueue,i=e.dependencies,a.dependencies=null===i?null:{expirationTime:i.expirationTime,firstContext:i.firstContext,responders:i.responders}),o=o.sibling;return Mt(vu,1&vu.current|2),t.child}i=i.sibling}}else{if(!a)if(e=_n(i),null!==e){if(t.effectTag|=64,a=!0,n=e.updateQueue,null!==n&&(t.updateQueue=n,t.effectTag|=4),mr(o,!0),null===o.tail&&"hidden"===o.tailMode&&!i.alternate)return t=t.lastEffect=o.lastEffect,null!==t&&(t.nextEffect=null),null}else 2*ru()-o.renderingStartTime>o.tailExpiration&&1t)&&vs.set(e,t)))}}function Ur(e,t){e.expirationTimee?n:e,2>=e&&t!==e?0:e}function qr(e){if(0!==e.lastExpiredTime)e.callbackExpirationTime=1073741823,e.callbackPriority=99,e.callbackNode=$t(Vr.bind(null,e));else{var t=Br(e),n=e.callbackNode;if(0===t)null!==n&&(e.callbackNode=null,e.callbackExpirationTime=0,e.callbackPriority=90);else{var r=Fr();if(1073741823===t?r=99:1===t||2===t?r=95:(r=10*(1073741821-t)-10*(1073741821-r),r=0>=r?99:250>=r?98:5250>=r?97:95),null!==n){var o=e.callbackPriority;if(e.callbackExpirationTime===t&&o>=r)return;n!==Yl&&Bl(n)}e.callbackExpirationTime=t,e.callbackPriority=r,t=1073741823===t?$t(Vr.bind(null,e)):Wt(r,Hr.bind(null,e),{timeout:10*(1073741821-t)-ru()}),e.callbackNode=t}}}function Hr(e,t){if(ks=0,t)return t=Fr(),No(e,t),qr(e),null;var n=Br(e);if(0!==n){if(t=e.callbackNode,(Ju&(Wu|$u))!==Hu)throw Error(r(327));if(lo(),e===es&&n===ns||Kr(e,n),null!==ts){var o=Ju;Ju|=Wu;for(var a=Yr();;)try{eo();break}catch(t){Xr(e,t)}if(Gt(),Ju=o,Bu.current=a,rs===Ku)throw t=os,Kr(e,n),To(e,n),qr(e),t;if(null===ts)switch(a=e.finishedWork=e.current.alternate,e.finishedExpirationTime=n,o=rs,es=null,o){case Qu:case Ku:throw Error(r(345));case Xu:No(e,2=n){e.lastPingedTime=n,Kr(e,n);break}}if(i=Br(e),0!==i&&i!==n)break;if(0!==o&&o!==n){e.lastPingedTime=o;break}e.timeoutHandle=Si(oo.bind(null,e),a);break}oo(e);break;case Gu:if(To(e,n),o=e.lastSuspendedTime,n===o&&(e.nextKnownPendingLevel=ro(a)),ss&&(a=e.lastPingedTime,0===a||a>=n)){e.lastPingedTime=n,Kr(e,n);break}if(a=Br(e),0!==a&&a!==n)break;if(0!==o&&o!==n){e.lastPingedTime=o;break}if(1073741823!==is?o=10*(1073741821-is)-ru():1073741823===as?o=0:(o=10*(1073741821-as)-5e3,a=ru(),n=10*(1073741821-n)-a,o=a-o,0>o&&(o=0),o=(120>o?120:480>o?480:1080>o?1080:1920>o?1920:3e3>o?3e3:4320>o?4320:1960*Uu(o/1960))-o,n=o?o=0:(a=0|l.busyDelayMs,i=ru()-(10*(1073741821-i)-(0|l.timeoutMs||5e3)),o=i<=a?0:a+o-i),10 component higher in the tree to provide a loading indicator or placeholder to display."+N(i))}rs!==Zu&&(rs=Xu),l=yr(l,i),f=a;do{switch(f.tag){case 3:u=l,f.effectTag|=4096,f.expirationTime=t;var w=Ar(f,u,t);ln(f,w); break e;case 1:u=l;var E=f.type,k=f.stateNode;if(0===(64&f.effectTag)&&("function"==typeof E.getDerivedStateFromError||null!==k&&"function"==typeof k.componentDidCatch&&(null===ms||!ms.has(k)))){f.effectTag|=4096,f.expirationTime=t;var _=Ir(f,u,t);ln(f,_);break e}}f=f.return}while(null!==f)}ts=no(ts)}catch(e){t=e;continue}break}}function Yr(){var e=Bu.current;return Bu.current=Cu,null===e?Cu:e}function Gr(e,t){eus&&(us=e)}function Jr(){for(;null!==ts;)ts=to(ts)}function eo(){for(;null!==ts&&!Gl();)ts=to(ts)}function to(e){var t=Fu(e.alternate,e,ns);return e.memoizedProps=e.pendingProps,null===t&&(t=no(e)),qu.current=null,t}function no(e){ts=e;do{var t=ts.alternate;if(e=ts.return,0===(2048&ts.effectTag)){if(t=br(t,ts,ns),1===ns||1!==ts.childExpirationTime){for(var n=0,r=ts.child;null!==r;){var o=r.expirationTime,a=r.childExpirationTime;o>n&&(n=o),a>n&&(n=a),r=r.sibling}ts.childExpirationTime=n}if(null!==t)return t;null!==e&&0===(2048&e.effectTag)&&(null===e.firstEffect&&(e.firstEffect=ts.firstEffect),null!==ts.lastEffect&&(null!==e.lastEffect&&(e.lastEffect.nextEffect=ts.firstEffect),e.lastEffect=ts.lastEffect),1e?t:e}function oo(e){var t=qt();return Vt(99,ao.bind(null,e,t)),null}function ao(e,t){do lo();while(null!==gs);if((Ju&(Wu|$u))!==Hu)throw Error(r(327));var n=e.finishedWork,o=e.finishedExpirationTime;if(null===n)return null;if(e.finishedWork=null,e.finishedExpirationTime=0,n===e.current)throw Error(r(177));e.callbackNode=null,e.callbackExpirationTime=0,e.callbackPriority=90,e.nextKnownPendingLevel=0;var a=ro(n);if(e.firstPendingTime=a,o<=e.lastSuspendedTime?e.firstSuspendedTime=e.lastSuspendedTime=e.nextKnownPendingLevel=0:o<=e.firstSuspendedTime&&(e.firstSuspendedTime=o-1),o<=e.lastPingedTime&&(e.lastPingedTime=0),o<=e.lastExpiredTime&&(e.lastExpiredTime=0),e===es&&(ts=es=null,ns=0),1u&&(c=u,u=l,l=c),c=Ue(w,l),f=Ue(w,u),c&&f&&(1!==k.rangeCount||k.anchorNode!==c.node||k.anchorOffset!==c.offset||k.focusNode!==f.node||k.focusOffset!==f.offset)&&(E=E.createRange(),E.setStart(c.node,c.offset),k.removeAllRanges(),l>u?(k.addRange(E),k.extend(f.node,f.offset)):(E.setEnd(f.node,f.offset),k.addRange(E)))))),E=[];for(k=w;k=k.parentNode;)1===k.nodeType&&E.push({element:k,left:k.scrollLeft,top:k.scrollTop});for("function"==typeof w.focus&&w.focus(),w=0;w=t&&e<=t}function To(e,t){var n=e.firstSuspendedTime,r=e.lastSuspendedTime;nt||0===n)&&(e.lastSuspendedTime=t),t<=e.lastPingedTime&&(e.lastPingedTime=0),t<=e.lastExpiredTime&&(e.lastExpiredTime=0)}function Co(e,t){t>e.firstPendingTime&&(e.firstPendingTime=t);var n=e.firstSuspendedTime;0!==n&&(t>=n?e.firstSuspendedTime=e.lastSuspendedTime=e.nextKnownPendingLevel=0:t>=e.lastSuspendedTime&&(e.lastSuspendedTime=t+1),t>e.nextKnownPendingLevel&&(e.nextKnownPendingLevel=t))}function No(e,t){var n=e.lastExpiredTime;(0===n||n>t)&&(e.lastExpiredTime=t)}function Po(e,t,n,o){var a=t.current,i=Fr(),l=su.suspense;i=jr(i,a,l);e:if(n){n=n._reactInternalFiber;t:{if(J(n)!==n||1!==n.tag)throw Error(r(170));var u=n;do{switch(u.tag){case 3:u=u.stateNode.context;break t;case 1:if(It(u.type)){u=u.stateNode.__reactInternalMemoizedMergedChildContext;break t}}u=u.return}while(null!==u);throw Error(r(171))}if(1===n.tag){var s=n.type;if(It(s)){n=Dt(n,s,u);break e}}n=u}else n=Al;return null===t.context?t.context=n:t.pendingContext=n,t=on(i,l),t.payload={element:e},o=void 0===o?null:o,null!==o&&(t.callback=o),an(a,t),Dr(a,i),i}function Oo(e){if(e=e.current,!e.child)return null;switch(e.child.tag){case 5:return e.child.stateNode;default:return e.child.stateNode}}function Ro(e,t){e=e.memoizedState,null!==e&&null!==e.dehydrated&&e.retryTime