יצירותיו של המלחין הישראלי ברוך ברלינר נוגנו עד כה בארבע יבשות וביותר מ-39 מדינות בעולם. לאחרונה נוגנה בהיכל התרבות ע"ש מאיר ניצן הפואמה הסימפונית לקריין ותזמורת Genesis (בריאת העולם) בהפקתו של נחום סלוצקר על ידי התזמורת הסימפונית הישראלית ראשון לציון בניצוחו של המאסטרו רותם ניר
"את המוזיקה ינקתי בבית אמי, שעלתה בצעירותה מווינה, והיא מלווה אותי כל יום. נולדתי בתל אביב שבפלסטינה, לפני כ-82 שנים וכצבר שחי בציריך שבשווייץ 28 שנים. לצד המוזיקה עלתה הזיקה שלי לתורה ולאמונה וכולן חיות בנפשי ובנשמתי. החיבור בין השלושה נוצר בצורה הרמונית. לכן כיום אני מבין בדיעבד שהחיבור הרוחני ביניהן הוא טבעי ביותר".
כך אומר המלחין הישראלי ברוך ברלינר, שיצירותיו נוגנו עד כה בארבע יבשות וביותר מ-39 מדינות ברחבי העולם, כולל בשלוש מדינות מוסלמיות וגם בקרנגי הול שבניו-יורק. לאחרונה, לאור בקשות מקהל חובבי המוזיקה בארץ, הפואמה הסימפונית לקריין ותזמורת Genesis (בריאת העולם) בהפקתו של נחום סלוצקר נוגנה בהיכל התרבות ע"ש מאיר ניצן על ידי התזמורת הסימפונית הישראלית ראשון לציון בניצוחו של המאסטרו רותם ניר. את הטקסט הקריא השחקן רודיה קוזלובסקי. ההופעה לוותה באפקטים אלקטרוניים מיוחדים ובווידאו ארט מרהיב, פרי עבודתו של ירון שין המכונהJEWBOY .
יצירותיו של ברלינר עוסקות בנושאים מקראיים, עם הקשר אקטואלי ואוניברסלי. הנושא המרכזי הוא זכות הבחירה בין טוב לרע. היצירות משלבות בתוכן קטעי קריינות, כשבכל ארץ מקריא הקריין בשפה המקומית. בערוץ היוטיוב Baruch Berliner נרשמו מעל חמישה מיליון צפיות. על פי דברי המנצח הבינלאומי מיכאיל קירכהוף "המוזיקה של ברלינר מחזירה את קהל המאזינים לאולמות הקונצרטים של מוזיקה קלאסית בת זמננו".
הקונצרט בישראל התרחש לאחר הופעות רבות ברחבי העולם, כולל ארצות הברית, פורטוגל, איטליה, אוסטריה, פולין, דרום-קוריאה, ברזיל, אוקראינה, קולומביה, צרפת, בולגריה, פרו, סרביה, אקוודור ועוד. הפואמה הסימפונית לקריין ותזמורת "Genesis" היא מסע מופלא מבריאת העולם, אדם וחווה, הגירוש מגן עדן, קין והבל, תיבת נח והמבול ועד ברית הקשת בענן. בפואמה הסימפונית 'בריאת העולם' (Genesis) יחסי הגומלין בין הצליל והמילה הם שילוב בין המופשט לקונקרטי, בין האבסטרקט לראלי, המילה קשורה לשפה והצליל אוניברסלי.
ברלינר: "ב'בריאת העולם' בחרתי בשום שכל (בתבונה, מתוך שיקול דעת) בשבעה נושאים המעלים דילמות אנושיות, שיוצרות מעגל אין סופי של בריאה והרס המחייב בחירה בין טוב ורע. המוזיקה ממחישה לקהל המאזינים את הניגודים בקו הרעיון המרכזי, המוצפנים בטקסט ומאפשרת להקשיב לצלילים ולטקסטים המסמנים ומסמלים את עמקי גורל האנושות ופילוסופיית הקיום".
ברלינר, האם הייתה עם זה בעיה הלכתית?
"היצירה נוגנה סביב העולם במדינות רבות, עם דתות שונות בנוכחות של אנשי דת שונים, ובכל מקום התקבלה בהתלהבות והתפעלות. לא פעם בשיחות שלאחר הקונצרט רבים מהצופים ובהם גם אישים המשמשים בקודש פנו אליי ושיתפו אותי בהתלהבות כי היצירה סחפה אותם לתוך תחושה של שותפות בחוויה העוצמתית של הבריאה".
הוא מודה כי ההצלחה הבינלאומית של ה"בריאה" מחמיאה לו מאוד. "במשך השנים לא פעם נשאלתי מתי נוכל לשמוע אותה בארץ. לכן שמחתי מאוד כשפנו אליי מהתזמורת הסימפונית הישראלית של ראשון לציון. בחרנו בשחקן הנפלא רודיה קוזלובסקי להקריא את פסוקי המקרא, העבודה של כל הצוות בחזרות, שיתוף הפעולה והתיזמון המורכב של התזמורת, הקריין והוידאו ארט הניבה פירות והייתה נפלאה ומושלמת. תגובות הקהל הישראלי, הביקורתי, היו חד-משמעיות והצהירו על אירוע מכונן ובלתי נשכח".
יש תוכנית להכנסת חלק מיצירותייך לבתי ספר. זה יהיה במסגרת חינוך מוזיקלי או תורני?
"לאחר הצלחת הקונצרט עלה הרעיון לחשוף את התוכנית לתיכונים בראשון לציון תחילה ולהמשיך בתוכנית כלל ארצית לכל תלמידי בתי-הספר. הפואמה הסימפונית 'בריאת העולם' (Genesis) יכולה להיות מותאמת לגילים שונים. היא מעלה תכנים אקטואליים ואוניברסליים ויכולה לתרום לשיח ולמחשבה מכבדים, חיוביים ובונים. התלמידים, שייחשפו ליצירה, יוכלו ליהנות מתכנים יהודיים שורשיים, להעשיר את השיח בשיעורי המחנך וכמובן להעשיר ולקרב את התלמידים לעולם המוזיקלי הוויזואלי והחווייתי".
ברלינר מעוניין להמשיך לעבוד ולהשקיע במוזיקה ובצוות הנפלא שאירגן המפיק שלו נחום סלוצקר. "בימים אלו מתוכננים קונצרטים בקנדה, אקוודור, רוסיה, ארבעה קונצרטים עם הווירטואוזים המפורסמים של זגרב, קונצרטים בשיט מוזיקלי ביוון וכמה קונצרטים באיטליה, ביניהם קונצרט בפסטיבל למוזיקה קלאסית בלריצי", הוא מסכם באופטימיות.