"אמנם התרבות היא שיקוף של עצמנו אך גם הטבע הביולוגי, ולמעשה שניהם גם יחדיו"

בגלריית תיאטרון היהלום ברמת גן מוצגת התערוכה "בטבע שלי" (אוצרת: ד"ר אביבית אגם דאלי), שבה משתתפים 16 אמנים ואמניות המתייחסים למנעד שבין החוויה האנושית והטבע האנושי לטבע לכשעצמו. שיח גלריה יתקיים ב-15.8

ד"ר אביבית אגם דאלי, חוקרת תרבות חזותית, אוצרת אמנות, אוצרת עיצוב וד"ר לתקשורת, השיקה בגלריית תיאטרון היהלום ברמת גן תערוכה ייחודית בשם "בטבע שלי", שאותה היא אוצרת ומפיקה. שיח גלריה של התערוכה יתקיים בתאריך 15.8 בשעה 19:00. נעילת התערוכה תתקיים ב-28.8.

ציור של אביב בצלאל, צילום: פרטי

בתערוכה "בטבע שלי" משתתפים 16 אמנים ואמניות: אביב בצלאל, אוריה לימור, ארו קונטררס גטניו, יהורם גלילי, יונתן ניב, מאי אשד, מארק חלפין, מטי מעיירס, מלכה אורמן, מלכה אייכנשטיין, נעמי גנור, רות כהן-מרק, רקפת צור, שגיא מישבסקי, שולמית מרק ותמר הירשל.

מטרת התערוכה הייחודית היא להעלות על נס את חשיבות היחסים בין האדם לסביבתו הטבעית, התרבותית והמנטלית ולאופן שבו מתייחסים אמנים ישראליים לנושא זה דווקא בצל המלחמה. כך למשל כמה תמונות לקוחות מספר הילדים "מפונים מהבית" (עריכה לשונית: דרורית חן), שנוצר בימים אלו על ידי רות כהן-מרק ואחותה שולמית מרק ומוקדש לזכרה של אופיר שושני שנרצחה בכפר עזה ב-7.10. הסיפור שבקרוב ייצא לאור מתאר את עולמו של ילד מפונה המשתוקק לחזור אל הטבע שממנו הגיע.

ציור של אוריה לימור, צילום: פרטי

ד"ר אביבית אגם דאלי: "התערוכה המתקיימת בצל מלחמת חרבות ברזל מתייחסת למנעד שבין החוויה האנושית, הטבע האנושי, לטבע לכשעצמו. כידוע, בני האדם הם חלק מהטבע, ולכן התנאים החיצוניים שבהם הם נמצאים משפיעים עליהם, בין אם יתנו על כך את הדעת ובין אם לאו. המושגים 'טבע' ו'טבעי' מזוהים עם האותנטי, לעומת המלאכותי. כותרת התערוכה מתחברת מצד אחד לאותנטי ומצד שני להרגלים המוקנים על ידי החברה, הנורמות ומצד שלישי אל סביבת האדם המיידית – הטבע. הסביבה המקיפה אותנו משמשת רקע, אך היא גם חלק בלתי נפרד ממי שאנחנו: שיקוף ותוצר של מי ושל מה שמסביבנו, או כפי שהתבטא פעם המשורר שאול טשרניחובסקי: 'האדם הוא תבנית נוף מולדתו'. מכאן עולה השאלה עד כמה טבעי הוא טבענו. אמנם התרבות היא שיקוף של עצמנו אך גם הטבע הביולוגי, ולמעשה שניהם גם יחדיו".

משתתפים בהשקת התערוכה "בטבע שלי" בגלריית תיאטרון היהלום ברמת גן, צילום: פרטי

 

משתתפים בהשקת התערוכה "בטבע שלי" בגלריית תיאטרון היהלום ברמת גן, צילום: פרטי

לדברי ד"ר אביבית אגם דאלי, חלק מהאמניות ומהאמנים המשתתפים בתערוכה יוצרים אבסטרקט, הניתן לפענוח בדרכים שונות ואפילו מגוונות, כשחלקם מתייחסים לנופי טבע ישראלי וטבע אחר וחלקם מתייחסים לנופים פנטסטיים וקסומים. "עניין אותי מאוד להתייחס למנעד הזה שבין הטבע, הנוף והסביבה לבין מה שקורה בפנים – בין החוץ שהוא הטבע לבין הפנים. במיוחד בזמנים כאלה החוץ נכנס לפנים, ואז אנשים מתכנסים יותר לעצמם והמציאות טופחת על פניהם", היא מסבירה.

ציור של יונתן ניב, צילום: פרטי

הציור המופיע בהזמנה לתערוכה "בטבע שלי", המאדירה את הטבע על פני האדם, צויר על ידי האמנית אוריה לימור, ציירת שעלתה מברית המועצות ואינה דוברת עברית, המציירת הרבה נוף ומשתתפת בתערוכות שמשיקה ד"ר אגם דאלי, כולל פרויקטים המתחברים לאמנותה ובהם למשל פוסטר של לימודי יהדות באוניברסיטת בר-אילן שהיא ציירה.

ציור של רות כהן מרק ושולמית מרק, צילום: פרטי

האמניות רות כהן-מרק ואחותה שולמית מרק מציגות את אחד מהציורים הראשונים המופיעים בספר ״מפונים מהבית״, המתאר את זכרונותיו של הילד מהקיבוץ שבו התגורר עם משפחתו ואת השתוקקותו לחזור לטבע ולביתו. הילד צופה בנוף ביתו בעזרת דמיונו ומתאר לעצמו תמונה ממשית של הקיבוץ, כשישב על ענף של עץ בימים שקדמו למלחמה.

צילום אומנותי של יהורם גלילי, צילום: פרטי

האמן והצלם יהורם גלילי, שהוא גם משורר וסופר (מחבר ספר השירה "פוטו מלחמה" בהוצאת ארגמן מיטב), מציג בתערוכה שני צילומים אמנותיים שהמוטיב המרכזי שבהם הוא מצד אחד טכנולוגיה – עמודי תאורה – שמוצגת כקטנה ומינורית לעומת הטבע שמופיע הרבה יותר עוצמתי ודומיננטי. זה בדיוק מה שקורה גם ביצירות של האמנית מאי אשד, שמציגה ביצירותיה את יכולתה ליצור מציאות ויצירותיה הן בעיקר פנטזיה: למשל אדם קשיש היושב ליד פטריה ענקית שהיא ביתו, פרפר ענקי שילדים משחקים איתו ומסתכלים עליו או חיפושיות ענקיות יחסית לילדים שלידן.

ציור של מלכה אייכנשטיין, צילום: פרטי

האמנית תמר הירשל, ניצולת שואה המציירת שנים רבות, מציגה טבע שאיננו רגילים לפגוש ובתערוכה מתעדת את אנטרקטיקה, הכי רחוק מהמציאות המוכרת לנו בישראל, במיוחד בחודש אוגוסט הלוהט. היצירה של האמנית נעמי גנור מתכתבת ישירות עם המלחמה. היא אמנם מציגה טבע פסטורלי, אבל בפועל מדובר בדרום אדום שמיד גורם לחשוב על המלחמה.

ציור של מטי מייערס, צילום: פרטי

האמניות החרדיות מטי מעיירס ומלכה אייכנשטיין מציירות בעיקר אסטרטקט וטבע דומם. האמנית אביב בצלאל מתארת את אמנותה במילים הבאות: "הטבע – טבעו להשתנות ללא הפסקה. בזמן יצירה האם אני זו שמשתנה מולו ומפרשת אותו אחרת או שהוא זה שמשפיע עליי בשל תנועתו?".

ציור של רקפת צור, צילום: פרטי

האמנית רקפת צור מציגה אבסטרקט, בעיקר במנעד שבין אמנות לאמנות, דבר שיכול להתחבר להרהורי נפשה. "אני אמנית פלואידארט יוצרת בטכניקות אקריליק פורינג שונות ומיוחדות. ביצירותיי אני שואפת להביא את עצמי באופן אותנטי ולהביע דרכן את עוצמתן של תופעות הטבע, שאותן אני קושרת לערכים של אופטימיות, תקוה, ראיית הטוב וכבוד לאנרגיות הטבע והשפעתן האדירה על חיינו", אומרת צור.

ציור של מארק חלפין, צילום: פרטי

האמן מארק  חאלפין, יליד אוקראינה, התקבל בגיל 17 למגמת פיסול באוניברסיטת חיפה, אך עקב הגיוס לצה"ל והשתתפות במלחמת לבנון הראשונה חזר לאמנות רק בגיל 49 כשצייר אינטואיטיבית ללא הכשרה. בהמשך למד קורסי אמנות ברוסיה. כיום הוא עובד עם בעלי צרכים מיוחדים.

ציור של מאי אשד, צילום: פרטי

ד"ר אביבית אגם דאלי, תושבת רמת גן, נשואה ואם לבת ובן בוגרים, היא בעלת ניסיון של למעלה מ-20 שנה בתחום חקר התרבות החזותית, ובמהלכן היא מרצה באקדמיה, כותבת מאמרים וספרים ואוצרת תערוכות רבות. עבודתה עוסקת בתרבות חזותית ישראלית, תוך התמקדות בסמיוטיקה חזותית, תקשורת חזותית, עיצוב, אמנות ותרבות פופולרית. היא בעלת תואר דוקטור בתקשורת מהאוניברסיטה העברית בירושלים וחיברה את הספר "מחוזות חפץ" (הוצאת רסלינג, 2010), העוסק בתרבות הצריכה בישראל דרך פריטים יומיומיים. היא הרצתה באופן קבוע במסגרות אקדמיות שונות ובהן: מכללת עמק יזרעאל, מכללת ספיר, המכללה למינהל, האוניברסיטה הפתוחה, המוסד האקדמי נצרת, אוניברסיטת אריאל, בית הספר שנקר, קמרה אובסקורה, מנשר, גורן ועוד. היא לימדה אלפי סטודנטים במחלקות ללימודי תרבות (לתואר שני), תקשורת ותולדות האמנות, והרצתה בכ-80 כנסים אקדמיים בארץ ובעולם כמשתתפת פעילה וכיו"רית מושבים. היא דירקטורית במוזיאון האדם והחי ברמת גן.

ציור של נעמי גנור, צילום: פרטי

לד"ר אגם דאלי יש מועדון אמנים בשם "מעגל האמנים" המציע לאמנים מקצועיים ולחובבים סביבה וירטואלית, שבה הם נפגשים לצורך שיתופי פעולה, התפתחות, לימוד, התעדכנות במה שקורה בעולם האמנות ונטוורקינג. כמו כן יש לה פודקאסט בשם "אמנים משוחחים עם אביבית", שאותו פתחה בתקופת המלחמה הנוכחית ובו היא מראיינת אמנים ישראלים עכשווים וסוקרת את תחום האמנות בארץ. בתקופת הקורונה פתחה 15 תערוכות וירטואליות שאליהן הגיעו אלפי אנשים, כולל מחו"ל, שזכו לחשיפה גבוהה ברחבי העולם וחלק מהאמנים ומהאמניות שהשתתפו בהן הציגו בהמשך במוזיאונים ברחבי העולם.

היא אצרה תערוכות רבות, ולדבריה מאז שנפתחה המלחמה בעוטף עזה ובצפון הארץ אנשים רוצים יותר לבטא את עצמם. זה בא לידי ביטוי בכמה תערוכות שהיא יזמה, כולל בתערוכה "ג'ונגל עירוני" שאמנם נפתחה ב-5 באוקטובר בגלריית תיאטרון היהלום ברמת גן אך הוצגו בה יצירות רבות שעסקו במאבק שבין הטבע לתרבות, כולל של אמנית שיומיים לאחר מכן קרובי משפחתה נרצחו בקיבוץ בארי. בין התערוכות שהשיקה מאז פרוץ המלחמה: "שומקום?" באשכול פיס ברמת גן, "העצמה נשית" באשכול פיס בלאונרדו דה וינצ'י בתל אביב, "עת מלחמה" בספריית מדעי החברה באוניברסיטת תל אביב, "מלחמה וציפייה לשלום" בגלריית תיאטרון היהלום ו"מעגלים" שבימים אלו מוצגת באשכול פיס ברמת גן.

בספטמבר תשיק ד"ר אגם דאלי בגלריית תיאטרון היהלום ברמת גן תערוכה בשם "חלונות לעולם", שבה תוצג יציאה החוצה אל העולם דרך החלון, ובאוקטובר תושק תערוכה בנושא ניידות/נוודות בגלריית ארטורה שבעמק חפר.

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

כתבות נוספות

ראשי

עושה גלים בין הדפים

השבוע נסקור סדרת ספרים לנוער שנועדה להשמיע את קולם של ילדים הסובלים מהפרעות שכיחות, ספר ילדים המלמד על ערכים טובים לחיים באמצעות דמות חמודה של

קרא עוד »
בריאות

"טיפול נוירופידבק הציל לי את החיים"

במכון אלפא בריין סנטר נותנים מענה לאנשים המתמודדים עם טראומה וחרדה, מביאים בשורה ונותנים תקווה לאפשרות להתגבר על טראומה ועל חרדה. זאת באמצעות טכנולוגיית נוירופידבק

קרא עוד »
צרכנות

בגדי ים לעונת רחצה מפנקת

בגדי הים, פריט לבוש לכאורה פשוט, הם הרבה יותר מסתם בד שמכסה את גופנו בזמן שחייה. הם משקפים מגמות אופנה ואפילו שינויים תרבותיים שקורים לאורך

קרא עוד »