הסופר משה מאיר, ד"ר לפילוסופיה יהודית וחוקר מחשבת ישראל, ישיק את ספרו החדש "התבונה המחדשת – פילוסופיה בית מדרשית" (בית עקד ספרים) ביום שלישי 28.2 במכון כרם בירושלים
משה מאיר, ד"ר לפילוסופיה יהודית, סופר, מחנך, חוקר מחשבת ישראל והוגה דעות, הוציא לאור עד כה תשעה ספרים, ששלושת האחרונים שבהם יצאו בימים אלו בהוצאת 'בית-עקד' ספרים: "למים הרבים" (שירה), "איטה" (פרוזה) ו"התבונה המחדשת – פילוסופיה בית מדרשית" (הגות ופילוסופיה). אירוע ההשקה של הספר "התבונה המחדשת" יתקיים ביום שלישי 28.2 במכון כרם בירושלים.
ד"ר משה מאיר עובד עם ארגונים כמו כוחות הביטחון שאיתם הוא מיישם את החשיבה הקבוצתית המופיעה בשיטת החשיבה 'אפרכסת'. מטרתו היא להחזיר את הפילוסופיה לחשיבתה המקורית ביוון העתיקה, כששימשה אבן שואבת לתחומים מקצועיים כמו: ביולוגיה ומדע, ובכך בעצם לסייע לבני האדם להתמודד עם כל תחום בחיים. הוא היה שחקן בתיאטרון פלייבק במשך שלוש שנים, שבמהלכן למד ממנו מספר כלים שהוכנסו לשיטה. במסגרת עבודתו על פיתוח שיטת 'אפרכסת' הוא יצר שיתופי פעולה מקצועיים, בין היתר, עם פרופ' עודד מימון – פרופ' למתמטיקה באוניברסיטת תל-אביב שהקים מכון לחקר התודעה, עם האלוף במיל' רוני נומה – ששימש בתקופת הקורונה כאלוף פיקוד העומק וצירף אותו לצוות החשיבה של פיקוד העומק, תא"ל במיל' יורם חמו, ששימש קצין בכיר בחטיבת המחקר של אמ"ן, ד"ר בועז תדמור – מנהל מחקר ופיתוח בבית החולים בילינסון שיחד איתו הקים קבוצת חשיבה להתנגדות לחיסונים נגד הקורונה. כמו כן, עבד עם שיטתו עם השייח זיאד אבו מוך, הממונה על האימאמים במדינת ישראל – במסגרת קבוצה משותפת של אימאמים ורבנים.
הוא בן למשפחה צבעונית ומרתקת, המהווה את חומרי הגלם לכתיבתו. סבתו מצד אימו, לאה שהיא בעצם גיבורת הספר "איטה", הייתה אישה חכמה מאוד, שהגיעה ממשפחה חרדית מיוחסת בעולם הליטאי. בעלה, סבו של משה, אברהם למד בבית-המדרש לרבנים בברלין והיה מורה לתלמוד בגימנסיה העברית בירושלים, שפרסם שיעורי תלמוד ברדיו וגם בעיתונים. בין בוגרי הכיתה של סבא שלו היו נשיא המדינה לשעבר רובי ריבלין והסופר א.ב. יהושע.

בימים אלו הוא הוציא לאור את ספרו החדש "התבונה המחדשת – פילוסופיה בית מדרשית" (הוצאת 'בית-עקד' ספרים). הספר מציע פתרון חדשני, המהווה מהפכה בתפיסת הפילוסופיה היהודית ובתפיסת מפעלם התבוני של החכמים המהווה את מוקד מקורות היהדות. מדובר בשיטת החשיבה בשם 'אפרכסת', המהווה תרומה אופרטיבית של מקורות היהדות לכל שטחי החיים שבני אדם רוצים לחשוב בהם ועליהם.
מאיר: "לא מדובר בשיטה פדגוגית אלא בשיטה פילוסופית המיושמת בדרך פרגמטית. החלום שלי ושל מני שלום, השותף שלי ב'אפרכסת', הוא להגיע לחו"ל באמצעות בינה מלאכותית כדי שהלקוח יוכל להפעיל אותה בכוחות עצמו. יש כמה תחומים כמו: מתמטיקה, חקר המוח ופסיכולוגיה, שאני מנסה לפתח בעזרת שיטה זו, שמופיעה בספרי החדש ועוסקת בבעיה הכי יסודית של הפילוסופיה היהודית: האם יש פילוסופיה יהודית? האם יש לה ולמקורות היהדות מה לתרום לשיטה הפילוסופית. הרבה חוקרים אמרו שאין דבר כזה. הרמן כהן חשב שיש פילוסופיה כזאת. הטענה המרכזית בספרו 'דת התבונה ממקורות היהדות' היא שיש דבר כזה פילוסופיה יהודית התורמת תרומה ייחודית לשיטה הפילוסופית הכללית".
לטענתו, הפילוסופיה מהווה מצע לחשיבה המדעית. מקורות היהדות ובליבם המשנה והתלמוד, בנויים על אדני חשיבה אחרת, שונה ומשלימה. מבחינת התכנים, אין לפילוסוף ולאיש המדע עניין במרבית תכני המשנה והתלמוד. אבל מבחינת צורת החשיבה – יש שונות שאפשר לגשר עליה ולתרום לפילוסופיה ולמדע חשיבה אחרת, והספר "התבונה המחדשת" מחבר ביניהם. "אני מפענח את השיטה, שלא באה להחליף את המדע שהוא התולדה של הפילוסופיה, אלא משלימה. בתודעתי העצמית ספר זה הוא מהפכה בפילוסופיה היהודית, פה יש דרך ליישם אותה בכל תחום בעולם. בספר מוצגת תיאוריה המהווה בסיס לכל מה שלמדתי כמעט 40 שנה בפילוסופיה יהודית, כשאני מביא לביטוי כל מה שלמדתי וכל מה שאני רוצה להביא את תרומתי".

משה מאיר עבד כמורה במשך 30 שנה בשלושה בתי-ספר תיכונים בירושלים וגם לימד באוניברסיטה. כבר מראשית דרכו בעולם החינוך ידע שאינו רוצה להיות חוקר, אלא לעסוק בפילוסופיה. הוא לימד בבית-הספר מנדל ובמכון הרטמן, הנחה קבוצות למידה של מקורות היהדות במכון קולות וסדנה להגות יהודית במכון ואן ליר. הוא משמש מנהל תוכן של מיזם בשם "אדרבא" בלוד שתכליתו לבנות מרכז מבקרים שיביא את עולמם של חכמים מתקופת התלמוד. הוא אף יזם עם ראש החוג לפילוסופיה יהודית באוניברסיטת בר-אילן פרופ' חנוך בן פזי מגמה לכתיבה יוצרת של הגות יהודית, הנחשבת למגמה חדשנית שאין כמותה בארץ ובעולם, והשנה מתקיימת בירושלים בשיתוף בית מורשה.
הוא מודה כי פעמים רבות חשיבתו מערערת על אבני היסוד של הארגון, ולכן צריך אומץ רב כדי לקבל אותה. "יוסי כהן, אז סגן ראש המוסד ולימים ראש המוסד, הציע בזמנו שאעביר את התוכנית גם למוסד. בהמשך רוני אלשייך, שלמד איתי בכיתה ושימש כסגן ראש השב"כ ולאחר מכן שימש מפכ"ל המשטרה, לקח אותי עם התוכנית לשב"כ ובהמשך למשטרה. כשיורם חמו, שהיה קצין בכיר בחטיבת המחקר של אמ"ן, הועלה בדרגה לתא"ל והפך למפקד המרכז האסטרטגי דדו, התחלתי לעשות שם עבודה משמעותית עם קצינים בכירים".
כאמור, מאיר מיישם מזה מספר שנים את שיטה זו בחבורות חשיבה בארגונים שונים, ארגוני ביטחון, ארגוני מדע, בית-חולים, מעבדות לחדשנות, ארגונים עסקיים ועוד. ספרו החדשני נבנה על אדני הפילוסופיה של הרמן כהן, ממשיך אל מעבר לה ובא לפתור מחדש את שאלת היסוד של הפילוסופיה היהודית: מה היחס (בפילוסופיה היהודית) בין הפילוסופיה ובין מקורות היהדות, והאם הפילוסופיה היהודית קובעת מקום לעצמה במסגרת הפילוסופיה, או שהיא ענף של פרשנות מקורות היהדות?

משה הוא אב לארבעה ילדים: יעקב צ' מאיר, ד"ר לתלמוד וסופר מצליח שהוציא ספר בשם "נחמיה" שהגיע לחמישייה הראשונה של המועמדים לפרס ספיר, אמיר מאיר שיוצר מוזיקה אלקטרונית, שירה שעובדת כפיזיותרפיסטית ובת נוספת, טל, שהיא פרוייקטורית בקרן מימונידס. לפני עשר שנים התגרש משה ולפני תשע שנים נישא בשנית לשרה, פסיכולוגית פרטית, המשמשת גם כפסיכולוגית ראשית של המגזר הדתי במשרד החינוך. הוא זוקף לזכותה חלק ניכר מפריחתו הספרותית.
משה למד בבתי-ספר של החינוך הדתי בירושלים ובישיבת הר עציון. שתי הדמויות המשמעותיות שמלוות אותו עד היום, מלבד אביו, הן של ראשי הישיבה הרב יהודה עמיטל והרב אהרון ליכטנשטיין. הוא למד באוניברסיטה העברית ועשה שם דוקטורט על הפילוסוף היהודי הרמן כהן. הוא כתב את ספר ההגות "שניים יחדיו – פילוסופיה יהודית חילונית חדשה" (הוצאת מאגנס), הממשיך את הפילוסופיה של כהן ומגלם פריצת דרך בפילוסופיה של הדת היהודית בזמן החדש ושורשיו מעוגנים במקורותיה של פילוסופיית הדת היהודית במאה ה-20.
הספר "התבונה המחדשת" מאת ד"ר משה מאיר נמכר בחנויות הספרים בישראל ובאתר "עברית":
https://www.e-vrit.co.il/Product/26942/%D7%94%D7%AA%D7%91%D7%95%D7%A0%D7%94_%D7%94%D7%9E%D7%97%D7%93%D7%A9%D7%AA





