קרדיט תמונה FREEPIK

חוק דיווח נוכחות 2022

החוק בישראל מחייב מעסיקים לעקוב אחר שעות העבודה והמנוחה של העובדים. אם העובדים תובעים את מקום העבודה שלהם לגבי נושאים שונים שקשורים לדיווח השכר או אופן החישוב של השעות, נטל ההוכחה הוא על המעסיק. אז מה מעסיקים צריכים לעשות כדי למנוע תביעות כאלה? הנה המדריך המלא

חוק הגנת השכר בישראל מורה על חובת דיווח נוכחות

הדבר הראשון שמעסיקים צריכים לדעת לגבי החוק בישראל הוא שמוטלת עליהם חובה לנהל רישום שעות: גם שעות עבודה וגם שעות מנוחה של העובדים שלהם. זה נשמע מובן מאליו, אבל מעסיקים קטנים למשל לא תמיד מציבים בארגון שעוני נוכחות שבהם העובדים יכולים להשתמש על מנת לדווח את השעות שלהם. במקרים כאלה, המעסיקים לא רק עוברים על החוק – אלא גם חושפים את עצמם לתביעות וסנקציות.

ההיגיון מבחינת החוק הוא שעל המעסיקים לקחת אחריות מלאה בנוגע לניהול רישום לגבי העובדים. ספציפית בחוק דיווח נוכחות, נקבע למשל שעליהם לנהל את הרישום בנושאים של שעות עבודה, שעות נוספות, מנוחה שבועית וגמול שעות נוספות או גמול עבודה במנוחה השבועית. כמו כן, החוק חל על כל סוגי המעסיקים, למעט יחיד שמעסיק עובדים שלא לצורך עסק.

שעון נוכחות ודיווח שעות העסקת עובדים

שעוני נוכחות שמאפשרים דיווח אמין מתאימים לכל המעסיקים: בין אם מדובר על העסקה לצורך עסק, משלח יד או שירות לציבור בלבד. לפי החוק, את הרישום של שעות העבודה צריך לבצע יחד עם רישום של שעות המנוחה והשעות הנוספות באופן שוטף ורציף. אמנם ניתן חוקית לבצע את הרישום גם באמצעים מכאניים וגם באמצעים דיגיטליים או אלקטרוניים, אך אין ספק לגבי היתרונות של שעון נוכחות ייעודי.

לשם השוואה, כל רישום שמבוצע בדרך אחרת – שאינה מכאנית, דיגיטלית או אלקטרונית – דורש חתימה מדי יום גם של העובדים וגם של מי שאחראי עליהם מטעם המעסיק. זה מטבע הדברים גוזל זמן, משאבים ואנרגיות ולכן לא משתלם עבור המעסיקים. אז כדי למנוע את זה, משתמשים בשעונים מתאימים שמאפשרים את הדיווח מהר ובקלות.

רישום שעות לצורך מניעת תביעות

הנושא החוקי והטכני הוא רק חלק מרשימה ארוכה יותר של שיקולים שרלוונטיים עבור המעסיקים. ראשית, עליהם לזכור שהרישום של השעות על פי החוק הוא לא רק חובה – אלא האמצעי היחיד שעומד לרשותם לצורך הגנה מפני תביעות. שנית, כדאי להם לדעת שהחוק מטיל עליהם את נטל ההוכחה.

נטל ההוכחה רלוונטי עבור כל מקרה שבו העובד מגיש תביעה לתשלום שכר עבודה, גמל שעות נוספות או גמל עבודה במנוחה השבועית. כמו כן, עובד יכול לטעון ששעות העבודה שנויות במחלוקת או שהמעסיק לא הציג בפניו רישומי נוכחות כנדרש. במקרים כאלה, על המעסיק להוכיח שהעובד טועה ושהוא לא עמד לרשות העבודה במהלך אותן שעות שנויות במחלוקת. אז איך עושים את זה? באמצעות שעוני נוכחות כמובן.

כל היתרונות של שעוני נוכחות

סקירת קטלוג השעונים החדשים באתר של חברת מקורטק מוכיחה שהמעסיקים יכולים להיות רגועים. לשעונים החדשים יש המון יתרונות, קל להתקין ולתפעל אותם והעלות שלהם משתלמת. חוץ מהעובדה שהמעסיק ממילא חייב לרשום את השעות, השעונים עוזרים גם לעובדים ומעניקים להם תחושת ביטחון.

בין היתר, ניתן לבחור לא רק את השעון אלא גם את שיטת ההזדהות ואת אופן ניתוח הנתונים. עם כל כך הרבה שעונים ואפשרויות, מעסיקים יכולים לעמוד בחוק דיווח נוכחות גם בשנת 2022 ולהציע לעובדים שלהם את מערכת הבקרה המתקדמת והמשוכללת ביותר בתחום.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

כתבות נוספות

ראשי

עושה גלים בין הדפים

השבוע נסקור סדרת ספרים לנוער שנועדה להשמיע את קולם של ילדים הסובלים מהפרעות שכיחות, ספר ילדים המלמד על ערכים טובים לחיים באמצעות דמות חמודה של

קרא עוד »
צרכנות

הפלה פרטית – מה חשוב לדעת

להפסקת הריון המתבצעת באופן פרטי יש לא מעט יתרונות שיכולים לאפשר לך הליך מקצועי, דיסקרטי ונכון לך. לכל מרפאה או גוף רפואי יש את הדרך

קרא עוד »