קרדיט תמונה FREEPIK

השפעות הסרטן והאם ניתן לאבחן את המחלה בבדיקת דם קלה?

 

איך מזהים סרטן, האם ניתן לאבחן אותו בקלות? כיצד מדע הרפואה כיום מגדיר את נזקי הסרטן ואת ההשפעות המזיקות? מה כדאי לדעת כיום על התמודדות עם המחלה ומה צפוי להתקיים בעתיד בטיפול ובאבחון.

מה מחולל הסרטן בגוף האדם

לפני שנתייחס לאבחון כיום ובעתיד, ראוי להסביר סוגיה יסודית. מה בעצם קורה בגוף, מהי השפעת הסרטן על גוף האדם. תחילה נזכור כי יש סוגים שונים של סרטן ואופי התפתחות המחלה איננו זהה בקרב מטופלים שונים. לעיתים המחלה לא נותנת את אותותיה עד לשלב מאוחר ולעיתים היא מורגשת בשל השפעות לוואי שונות.

לדוגמא, אצל חלק מחולי הסרטן, הגידול עלול ליצור לחץ על איברים שונים ולפגוע בפעולתם התקינה. גידול סרטי במוח, למשל, עשוי לגרום להשפעות נוירולוגיות ואפילו לשינויי מצב רוח והתנהגות. סרטן במעי עלול יצור חסימה, באופן שמפריע לתהליך העיכול וגורם לכאבי בטן או השפעות אחרות. עוד לפני שמאובחן גידול בריאות, הדבר מקשה על החולה לנשום והוא חש תשישות וקושי אפילו בביצוע פעילות גופנית שבעבר לא הצריכה מאמץ מיוחד.

אפשר לתאר השפעה נוספת, אשר מאפיינת למשל מקרים של סרטן הדם. בחלק מחולי הלוקמיה, תאי הדם לא מתפתחים כשורה. מוח העצם מתמלא בתאים לא בשלים ולא תקינים. עם הזמן, הגוף פשוט לא יכול לייצר כמעט בכלל תאים תקינים. נוצר חוסר דם וגם מערכת החיסון איננה מתפקדת (בשל חוסר בתאי דם לבנים). אחד הטיפולים מצילי החיים במקרה זה, כאשר כימותרפיה לא הועילה, יהיה על ידי השתלת מח עצם מתורם מתאים.

איך מאבחנים וחותרים לאבחון מוקדם

אחד ההיבטים המרכזיים של מחלת הסרטן , זה שמדובר על מחלה שהולכת ומחמירה אם לא מקבלים טיפול. ככל ש"תופסים" ומזהים את המחלה מוקדם יותר, כך משתפרים סיכויי ההחלמה. ככל שהאבחון מתעכב, גדל הסיכוי להשפעות לוואי קשות ואף להתפתחות של גרורות. סרטן מפושט כבר הרבה יותר קשה לטיפול והרבה פעמים מה שניתן לנסות זה רק להאט את המחלה ולנסות לשפר את איכות חייו של החולה בחודשים שנותרו.

אז איך הרפואה מאפשרת אבחון מוקדם? אפשר להצביע על כמה דברים:

  1. היסטוריה משפחתית – אנשים עם היסטוריה משפחתית בסוגי סרטן מסוימים, מומלץ להם להימצא במעקב רפואי מדי תקופה.
  2. גורמי סיכון – ידועים גורמי סיכון באוכלוסיות מסוימות, למשל רגישות לסרטן עור. אם ידועים גורמי סיכון, כדאי לפנות לבדיקות תקופתיות גם ללא קיומן של תלונות קליניות.
  3. תסמינים – ישנם סימנים נפוצים יחסית, שקיימים בקרב לא מעט חולי סרטן. כך לדוגמא ירידה במשקל, עייפות מתמשכת, אנרגיות נמוכות. תסמינים כאלה מחייבים בירור מעמיק אצל רופא (יודגש כי קיומם לא מעיד בהכרח על המחלה).
  4. מודעות – מודעות לשינויים בגוף מסייעת לאבחון מוקדם. כך למשל מישוש לזיהוי גוש בשד או שימת לב לשינוי נגע או שומה על פני העור (מחשש לסרטן עור).
  5. סמני סרטן – ישנן בדיקות מעבדה אשר יודעות לזהות סימנים שתורמים לזיהוי מוקדם של המחלה.
  6. ביופסיה – נטילת תאים מגופו של הנבדק. במעבדה ניתן לאשש או לשלול את קיומם של תאים סרטניים או טרום סרטניים.

ומה לגבי זריקה?

עם כל שיפורי הרפואה, עדיין לא פותחה בדיקה אחת, שתיתן תשובה מהירה ואמינה, לאבחון סרטן. יחד עם זאת, מחקרים רבים שוקדים על פתוח בדיקות חכמות ומהירות יותר, אפילו לרמה של בדיקת דם פשוטה. ובינתיים, חשוב שכל אחד מאיתנו יהיה עירני לגבי גורמי סיכון אישיים, גנטיים וסביבתיים. במידת הצורך, יש למהר לבירור נוסף אצל הרופא.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

כתבות נוספות

ראשי

עושה גלים בין הדפים

השבוע נסקור סדרת ספרים לנוער שנועדה להשמיע את קולם של ילדים הסובלים מהפרעות שכיחות, ספר ילדים המלמד על ערכים טובים לחיים באמצעות דמות חמודה של

קרא עוד »