הראלה ישי. דו לב

השדכנית הראלה ישי: רבים על כסף? חבל

ידוע כי כסף הוא אחת הסיבות המרכזיות למריבות. לא רק בין בני זוג אלא גם בין חברים בני משפחה ושותפים עסקיים.

תקופת הקורונה העצימה בעיות וכך גם לגבי מחלוקות כספיות.

חברה ספרה לי שהיא וחברתה הטובה ביותר "ברוגז" עקב מחלוקת קשה שפרצה לאחר ששתי החברות חגגו לבנותיהן מסיבת יום הולדת משותפת. אחת מהן בזבזנית מדי והשנייה חסכנית. הן רבו ביניהן על התקציב למסיבה, ולאחר יום ההולדת הם הפסיקו לדבר.

אבל מה קורה כשבני זוג רבים על כסף?

בתקופת הקורונה כסף הפך להיות נושא הרבה יותר רגיש ונפיץ למריבות.

כשמדברים על ריבים בין בני זוג, נוטים להתייחס לנושאים כגון חלוקת התפקידים בבית, היעדר קיום יחסי אישות, "הוא משאיר את הנעליים בסלון וזה משגע אותי".

"היא ביקורתית מדי ומעירה לי על כל דבר", וכן הלאה. אך פחות מדברים על נושא הכסף. מדובר בנושא רגיש שלא כולם נותנים לו במה, וכאן הבעיה.

כיצד מקדימים תרופה למכה ומונעים מריבות על עניינים פיננסיים?

ראשית, חשוב להבין שהכסף הוא משותף. גם אם אין חשבון בנק משותף, עדיין החסכונות וגם החובות הם משותפים. המצב הכלכלי של כל אחד משפיע על השני, לכן אין "אני", או "אתה" יש -"אנחנו", על אחת כמה וכמה כאשר יש ילדים בתמונה.

לאחר שהפנמתם שכסף הוא משהו ששניכם שותפים בו (ללא קשר מי מכניס יותר כסף הביתה) חשוב להעלות את הנושא על סדר היום ולקיים שיחות כנות ופתוחות, בלי מסיכות, בלי סילופים…

התחילו בשיחה אחת משמעותית בה תניחו את אבני היסוד להמשך הדרך הכלכלית המשותפת שלכם. אין צורך לרדת לפרטים קטנים כבר בשיחה הראשונית, אך כדאי לשוחח באופן כללי על החשיבות של "ישיבות" קבועות בנושאים הפיננסיים שלכם. הכירו בעובדה שזוגות רבים נפרדים בגלל הנושאים האלה והבטיחו לעצמכם שאתם לא תהיו כמוהם.

כמה עצות חשובות:

קבעו מטרות כלכליות, כל אחד צריך לשבת עם עצמו, לחשוב ולרשום על דף מהן המטרות הכלכליות שלו לטווח המיידי והרחוק. לדוגמה: מסיבת יום הולדת לילד, לקנות רכב, לנסוע לחו"ל, לעשות תואר שני. לאחר שכל אחד כתב את המטרות שלו, יושבים יחד, מאחדים את המטרות, ומחליטים יחד עם סדר עדיפויות- מהי המטרה החשובה ביותר, מהי המטרה הפחות חשובה, מה מציאותי ומה לא, ובהתאם לכך בונים תוכנית חיסכון. ברגע שמדברים על מטרות כלכליות (גם אם ידוע מראש שהן תתממשנה בעתיד הרחוק), זה מניע לפעולה של עבודה כלכלית.

עשו סדר בכלכלת הבית, בשלב הבא חשוב מאוד לשבת יחד ולעשות סדר בכל כלכלת הבית- הכנסות מול הוצאות, חסכונות מול הלוואות,בטח היום שאולי אחד מהצדדים נמצא בחל'ת ולפעמים אפילו 2 בני הזוג.אחרי שמקבלים תמונת מצב של מה נכנס ומה יוצא מדי חודש, צריך לבדוק כיצד מתייעלים, ואיך עובדים עם תקציב משפחתי מסודר שלוקח בחשבון כל מיני הוצאות מיוחדות שאנו נוטים לשכוח (לדוגמה קייטנות קיץ, חופשות, אירועים, החלקה בשיער וכד'). אפשר לקרוא על כך רבות באינטרנט ולקבל טיפים מועילים.

שמרו על אמון והיזהרו מבגידה כלכלית, נתקלתי לא מעט בזוגות שהסתירו אחד מהשנייה מידע על כספים. למשל מישהי שקיבלה העלאה בשכר אך לא עדכנה את בעלה על כך והפקידה את הפער בין השכר הישן לשכר החדש בחשבון בנק נפרד שפתחה לעצמה, אבל זה מקרה קיצוני. יש המון מקרים של אנשים שקונים בגדים או גאדג'טים ומסתירים זאת מהצד השני או שאומרים שקנו בחצי מחיר למרות ששילמו מחיר מלא. ישנם אפילו מקרים בהם אחד מבני הזוג לוקח הלוואה ולא מספר על כך לצד השני. בקיצור, יש המון סיפורים על בגידה כלכלית, וחשוב להישמר מהם מכל משמר.

איך?
ע"י כך שתהיו מעורבים עד כמה שאפשר בענייני הכספים שלכם. אתם וודאי מכירים זוגות רבים שבהם רק אחד מבני הזוג מטפל בכלכלה בעוד השני לא יודע כלום. זהו מצב מאוד מסוכן! אז גם אם אתם סולדים מניירת כלכלית וגם אם יש לכם פוביה מבנקים, עקבו מדי פעם והישארו עם יד על הדופק.

זכרו: כסף היא לא מילה גסה. ברגע שתדברו על נושא זה בפתיחות ובאופן קבוע, תחסכו לעצמכם הרבה ריבים.

מאחלת לכולם זוגיות נפלאה , חשבון בנק מלא ושנעבור את התקופה הזו עם בשורות טובות לכולנו.

הכותבת היא הראלה ישי, שדכנית לחילוניים, מסורתיים ודתיים, ומחברת הספרים "סטטוס: בזוגיות" ו"שניים סוכר"

אתר במחשב נייח 

אתר בסמארטפון

 

 

 

4 תגובות

    1. כל פוסט של הראלה הוא בית ספר לחיים: בזוגיות וגם בכל נושא אחר. יש לך כישרון לקחת כל תחום וללמד איך עושים זוגיות יותר טובה בעזרתו. אני כבר ממתין לפוסט הבא!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

כתבות נוספות

ראשי

עושה גלים בין הדפים

השבוע נסקור סדרת ספרים לנוער שנועדה להשמיע את קולם של ילדים הסובלים מהפרעות שכיחות, ספר ילדים המלמד על ערכים טובים לחיים באמצעות דמות חמודה של

קרא עוד »
צרכנות

הפלה פרטית – מה חשוב לדעת

להפסקת הריון המתבצעת באופן פרטי יש לא מעט יתרונות שיכולים לאפשר לך הליך מקצועי, דיסקרטי ונכון לך. לכל מרפאה או גוף רפואי יש את הדרך

קרא עוד »