קרדיט: Shutterstock

ההצלחה הסינית – מלכת מכירות הרכב

קרדיט: Shutterstock

מרגישים שכל מכונית שניה מסביבכם היא דגם חשמלי סיני? אתם לא לבד. עכשיו רק נשאר לברר איך הפכו הסינים לשליטים של עולם הרכב החשמלי

יוני אביב

 האמריקאים נוהגים לומר ש-"אי אפשר ללמד כלב זקן טריקים חדשים", ובכך הם מתכוונים שיש דברים שכבר מתנהלים אותו הדבר כל כך הרבה שנים, שכל ניסיון לשנות אותם נידון מראש לכישלון. במידה מסוימת, שוק הרכב בישראל התנהל במשך שנים כמו אותו כלב זקן שאין טעם ללמד אותו טריקים חדשים. בערך מאז קום המדינה, מותגי הרכב שיכולתם לפגוש בכבישי ישראל הגיעו מאותן יצרניות רכב אירופיות או אמריקאיות, שבאותם ימים בעצם סיפקו מכוניות לנהגים בכל העולם. בשנות השמונים הדומיננטיות שלהן אמנם ספגה פגיעה בגלל הכניסה המואצת של כמה מותגי רכב יפנים, ומאוחר יותר גם תעשיית הרכב מקוריאה נכנסה חזק למשוואה, אבל בגדול – השחקניות המובילות של שוק הרכב העולמי והישראלי הצליחו לשמור על ההגמוניה שלהן די ברציפות.

ובכן, כל זה היה נכון עד לפני שנתיים-שלוש. העשור השלישי של המילניום השלישי בעולם הרכב מתאפיין בצורה מובהקת בנסיקה האדירה של שוק הרכב החשמלי הסיני, ופתאום מסתבר שאפשר – בכל גיל – ללמוד כמה טריקים חדשים. אז מה הפך את סין לשחקנית חזקה כל כך בשוק הרכב החשמלי ובכלל? מהן הסיבות העיקריות לכך שכל רכב שני או שלישי ברמזור לידכם הוא דגם חשמלי סיני? איך נראה העתיד המוטורי של העולם? לנו יש את התשובות.

רכב חשמלי מסין – הלהיט הגדול

טוב, אבל כדי שלא נישאר עם תחושות בטן ושמועות בלבד, בואו נציג כמה מהנתונים שמספרים את הסיפור על העלייה המטאורית של שוק הרכב החשמלי מסין. בשנת 2022 למשל, עלו על הכביש בישראל 268,145 מכוניות חדשות, כשמתוכם 27,671 הם רכבים חשמליים לגמרי . כן, יותר מעשרה אחוזים מנתח השוק הכולל. נתון די מדהים כשלוקחים בחשבון את העובדה שעדיין מדובר בטכנלוגיה חדשה יחסית, ושהנתון מתייחס רק לרכבים חשמליים לגמרי, ולא כולל רכבים היברדיים, או היברידי-נטען. למעשה, לא פחות מ-32 מותגי רכב מכרו בישראל דגמים חשמליים בשנת 2022, ובכל זאת החשמלית הנמכרת ביותר היתה הגיאומטרי C של היצרנית הסינית ג'ילי, עם לא פחות מ-6,816 מסירות.

למען הסר ספק, המגמה הזאת נמשכה ביתר שאת גם בשנת 2023. למעשה, בחודש פברואר השנה היקף יבוא הרכב מסין עמד על 18,016 מכוניות, שמהוות 17% מכלל השוק. אנחנו מדברים כאן על גידול של יותר מ-400 אחוזים לעומת התקופה המקבילה בשנת 2022! רוצים עוד? הצצה בטבלת המסירות של רכבים בישראל (חשמליים + רגילים) ברבעון הראשון של 2023, מגלה 2 מכוניות סיניות בעשירייה הראשונה. אם נסתכל על העשירייה הראשונה של החשמליות בלבד, נמצא שם 5 דגמים שונים של חמש יצרניות סיניות שונות. במילים פשוטות: מהפכה.

העניין הוא שהמספרים המדהימים האלה לא נוצרו בחלל ריק. יש כמה וכמה סיבות לנסיקה של תעשיית הרכב הסיני בעולם בכלל, ולפופולריות הגואה שלה בקרב נהגי ישראל בפרט. בואו נמנה כמה מהסיבות האלה:

עלויות ייצור

זה לא סוד שכמעט כל מוצר חשמלי, טכנולוגי או אפילו סתם יומיומי שבו אנחנו משתמשים, מיוצר כיום בסין. עלויות הייצור הזולות ביחס לשאר העולם, מבטיחות שיהיה אפשר לספק לצרכני הקצה מוצר טוב, יעיל וזול. זה התחיל לפני עשור או שניים עם מוצרי אלקטרוניקה, המשיך עם שוק הסלולר וכעת מתפוצץ עם עולם הרכב. נכון, העובדה שמותגי רכב סיניים באמת מייצרים את הדגמים שלהם בסין כרוכה בעלויות שינוע לא מבוטלות ביחס לרכבים המיוצרים באירופה, אבל תמיכה ממשלתית בענף הייצוא הזה ביחד עם החריצות המפורסמת של הסינים מבטיחה התגברות גם על מכשולים כאלה.

תמורה למחיר

זהו, שלא מדובר אך ורק במוצר זול יותר. תעשיית הרכב הסינית אמנם מציעה רכבי פנאי סופר מתקדמים במחיר תחרותי מול המתחרות מאירופה ומאסיה, אבל מקפידה שהדבר לא יוביל להתפשרות בפרמטרים אחרים החשובים לצרכנים. כמה מהדגמים הכי מעוצבים, בטוחים ומהנים לנהיגה מגיעים היום מסין, וכאשר מדובר במכוניות המציעות את החבילה השלמה + מחיר הוגן, הצרכן הישראלי יודע להעריך זאת.

הסוללות הסיניות

הפופולריות העצומה של רכבים חשמליים בעולם בכלל, גורמת גם לכמה תופעות לוואי לא פשוטות. אחת מהן היא העובדה שעם כל יום שעובר, יותר ויותר יצרניות רכב חשמלי מסביב לגלובוס צריכות לשים את ידן על סוללות לרכב. מפה לשם, מדובר במוצר שבעצמו נמצא כמעט תמיד בחסר, אלא אם מדובר ביצרניות רכב סיניות. למה? מכיוון שחלק גדול מאוד מהמפעלים שמייצרים את הסוללות האלה נמצאים בסין, והם מספקים קודם כל לשוק המקומי. מה שמוביל אותנו באלגנטיות גם לסעיף הבא.

זמני אספקה

אם ניסיתם בשנתיים האחרונות לרכוש רכב חשמלי מיצרנית לא סינית, בהחלט ייתכן שהתבקשתם להמתין חצי שנה ויותר עד לקבלת הרכב. סיפור הסוללות מהסעיף הקודם הוא אחד הגורמים לכך, אבל לא רק. כאשר מן העבר השני רובן המכריע של היצרניות הסיניות מספקות ללקוח דגם חשמלי לגמרי תוך מקסימום מספר שבועות – ברור שיש כאן יתרון ענק.

חדשנות ותעוזה

חלק לא קטן מהיצרניות הסיניות של רכבים חשמליים הן בעצם חברות די חדשות. בתור כאלה, הן משוחררות מתכתיבי עבר וקבעונות של מותגי רכב ותיקים ומסורבלים יותר. זאת גם הסיבה שכל כך הרבה דגמים סיניים על הכביש הישראלי נראים לנו לפעמים כמו חלליות קטנות שנחתו כאן לרגע. הסינים לא חוששים להעיז כשזה מגיע לעיצוב, לא מפחדים לצאת מהקופסה, ולא מתביישים להציג את החזון המוטורי שלהם בכל סנטימטר של פלסטיק, זכוכית או פח ברכבים שלהם. כשאלו הם פני הדברים, זה לא באמת מפתיע שסין היא כבר המלכה של מכירות הרכב.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

כתבות נוספות

ראשי

עושה גלים בין הדפים

השבוע נסקור סדרת ספרים לנוער שנועדה להשמיע את קולם של ילדים הסובלים מהפרעות שכיחות, ספר ילדים המלמד על ערכים טובים

קרא עוד »