הסטארט-אפ הישראלי היי בוב (HiBob), שמפתח תוכנה לניהול עובדים, הוקמה ב-2015 על ידי זהבי, ישראל דוד (סמנכ"ל טכנולוגיות), עמית כנעני ואנדי בלזס. הרעיון המקורי היה להתמקד בתחום הפנסיה באנגליה שעבר באותה התקופה רפורמות, אך מאז החברה היי בוב עשתה שינוי מפתיע לעולם מערכות משאבי האנוש ומציעה תוכנה שמרכזת מידע על עובדים בארגון המשלבת גיוסם דרך תיעוד התפתחותם והביצועים שלהם ועד סקרים ארגוניים עבורם.
בשל הדגש של היי בוב על ממשק משתמש מושקע ואינטואיטיבי עם פונקציות כמו כתיבת פוסטים וטיים ליין שמציג את התפתחות העובד בארגון הוא בעצם הממשק הכי רחוק מתוכנות משאבי אנוש ותיקות. יש מבקרים שטוענים כי הממשק בא אצל היי בוב על חשבון פונקציונליות במקרים מסוימים. התוכנה של היי בוב, שנקראת "בוב", זכתה לכינוי "האינסטגרם של ה-HR".
היי בוב הודיעה על גיוס 150 מיליון דולר שכולו ילך לחברה. הגיוס הקפיץ את שווי היי בוב ל-2.45 מיליארד דולר, בהשוואה ל-1.65 מיליארד בגיוס הקודם של החברה, שהוכרז באוקטובר שנה שעברה. גם בסיבוב הקודם גייסה היי בוב 150 מיליון דולר ובסך-הכול מאז הקמתה גייסה 420 מיליון דולר.
שוק תוכנות ניהול העובדים גדול מאוד
היי בוב , שמפתחת תוכנה לניהול עובדים גייסה 150 מיליון דולר בהובלת שני משקיעים קיימים שלה המנכ"ל רוני זהבי: "אנחנו רוצים להיכנס למועדון של ענקיות כמו אורקל ו-Workday". שמות מוכרים כמו אורקל, ADP, וורקדיי (Workday) ו-SAP מציעים תוכנות ניהול עובדים בעיקר לתאגידים עם אלפי עובדים ומעלה. "אני מאמין שנוכל גם לבוא מלמטה ולחולל שינוי בעתיד בעולם התוכנות לתאגידים, שנשלט על ידי שחקני ענק כמו SAP ואורקל. זה מועדון ששנים אף אחד לא נכנס אליו".
היי בוב פונה לשוק של ארגונים בגודל בינוני עם מאות עד כמה אלפי עובדים. "בשוק של ארגונים בגודל בינוני אין מוביל וגם אנחנו לא ניקח את כולו", אומר זהבי. בשוק הזה היא מתחרה בין השאר בחברות כמו Personio הגרמנית, שגייסה לפי שווי 8.5 מיליארד דולר לפני חודשיים, ו-BambooHR האמריקאית – חברה ותיקה שקמה ב-2008. להיי בוב יש כ-2,500 לקוחות והיא מצרפת לפי הודעתה 350 חדשים מדי רבעון.
זהבי אומר, "אני חושב שכל תגובת יתר היא לא טובה וכך גם הדגש רק על רווחיות. עוד לפני המשבר התנהלנו בצורה יעילה ואנחנו שומרים על זה, אבל אי אפשר לשאוף להתחרות בוורקדי ואורקל כשאתה מתמקד רק ברווחיות".
היתרון בגיוס משקיעים פנימיים
גיוס כמו של היי בוב, בו חד קרן משפר את השווי בתוך זמן קצר יחסית, היה נפוץ מאוד ב-2021, שנת השיא לתעשיית ההייטק שנהנתה מכסף זול. אולם מאז תחילת 2022, לאחר הקריסה במניות הטכנולוגיה בוול סטריט והעלאות הריבית בעולם, רק לעיתים נדירות רואים בשוק חדי קרן שמשפרים את השווי שלהם בתוך חודשים. התכווצות המכפילים על ההכנסות שקרנות הון סיכון מוכנות לשלם גורמת לתופעה הפוכה השנה, כאשר חדי קרן בעולם מתכווצים בשווי כשהם מגייסים.
גם במקרה של היי בוב חשוב לשים לב שמדובר בסבב גיוס פנימי, סבבים פנימיים הפכו לנפוצים מאוד בשנים האחרונות. הגיוס שהובל על ידי שני משקיעים קיימים של החברה – קרן בסמר (שהייתה גם המשקיעה הראשונה של היי בוב) וקרן ג'נרל אטלנטיק – ולא על ידי משקיעים חדשים מבחוץ. בדרך כלל, למשקיעים פנימיים יותר קל להסכים לתמחור גבוה של החברה שגם הם נהנים ממנו כבעלי החזקות קיימות. "קיבלנו שתי הצעות ממשקיעים חיצוניים ובסופו של דבר המשקיעים הפנימיים שלנו, שהם אחלה משקיעים, החליטו שהם רוצים לקחת את הסיבוב", אומר רוני זהבי, מנכ"ל ומייסד היי בוב.
זהבי משתף בנתוני יעילות של היי בוב
"הסוגיה של שווי היא עניין סובייקטיבי. החברה צומחת באופן עקבי בשיעור תלת-ספרתי כבר שש שנים ואנחנו יכולים לקחת נתח שוק גדול עוד יותר. המכפילים שלנו לא היו אף פעם מטורפים והיו לנו הצעות בעבר לגייס בשווי גבוה יותר".
זהבי נמנע מלמסור את קצב ההכנסות הנוכחי של היי בוב, אך הוא משתף בנתוני יעילות. לדבריו ב-2021 היי בוב שרפה על כל דולר הכנסות 70 סנט בלבד ויש לה שיעור שימור הכנסות Net Revenue Retention גבוה של 140%. "כמו שאם רוצים לתפוס גל צריך להתחיל לחתור קצת לפני שהוא מגיע, כך הגיוס הנוכחי יאפשר לנו לגייס עובדים ולפתח עוד יכולות. כשהמיתון הזה יסתיים בחצי השני של 2023, נהיה בעמדה לקחת נתח שוק גדול יותר", זהבי אומר. כיום מעסיקה היי בוב 650 עובדים.




