הכנר קובי רובינשטיין, צילום: יואל לוי

כשמוצרט פוגש כלייזמר – בקונסרבטוריון הישראלי

אנסמבל סולני תל אביב בניצוחו של המנהל המוזיקלי ברק טל חוזר להופיע מול קהל בקונצרט ראשון אחרי למעלה משנה ביום ראשון 2.5 בקונסרבטוריון הישראלי (שטריקר).

אנסמבל סולני תל אביב, בניצוחו של המנהל המוזיקלי ברק טל, חוזר להופיע מול קהל בקונצרט ראשון אחרי למעלה משנה – בשם: "מוצרט פוגש כלייזמר". התכנית של הקונצרט, שיתקיים ביום ראשון 2/5 בקונסרבטוריון שטריקר בתל אביב, תנוע בין העולם הקלאסי של מוצרט לבין המוזיקה היהודית ומוזיקת הכלייזמר, עם הסולן קובי רובינשטיין, הכנר הראשי של אנסמבל סולני תל אביב, שיחבר בין שני העולמות כסולן.

בתכנית הקונצרט: "ניגון" של בלוך ו"נגן כלייזמר" של המלחין הישראלי אריה לבנון, לצד האדג'יו המפורסם לכינור ותזמורת של מוצרט, ויצירות מוכרות נוספות שלו – הסרנדה "מוסיקת לילה זעירה" ו"דיברטימנטו". בקונצרט צפויים חיבורים יוצאי דופן, הסרנדות והדיברטימנטי המוכרים של מוצרט ינוגנו לאורך הערב, כאשר ביניהם תבוצענה יצירות בעלות אופי יהודי וכלייזמר, כמו ה"ניגון" לכינור של בלוך ויצירתו של אריה לבנון לכינור ותזמורת – "נגן כלייזמר".

"הכנר קובי רובינשטיין שולט היטב בסגנון הקלאסי וגם במוסיקה היהודית, ואין מתאים ממנו להיות הסולן בקונצרט זה המשלב בין שני העולמות", אומר ברק טל. "ככנר קלאסי יוביל קובי את האנסמבל ב'מוסיקת לילה זעירה של מוצרט' וינגן את הסולו בפרק האדג'יו המפורסם של מוצרט ק.287, וככנר כלייזמר יסחף את התזמורת ואת הקהל ביצירותיהם של לבנון ובלוך".

אנסמבל סולני תל אביב, צילום: יואל לוי

 

הסוויטה "בעל שם – שלוש תמונות מחיי החסידים" (1923), של המלחין היהודי-אמריקני ארנסט בלוך, נושאת את שמו של מייסד תנועת החסידות, הבעל שם טוב (הבעש"ט). הפרק השני, "ניגון", הוא הידוע ביותר ומנוגן פעמים רבות בפני עצמו. הניגון החסידי מביא, ללא מילים, להִתעלוּת של הנפש בעת הדבֵקות באל. תפקיד הכינור הסולן מדמה את סלסוליו החופשיים, הכמו-מאולתרים, של החזן, עם מנגינה בגוון יהודי מובהק.

"לראשונה נחשפתי למוזיקה חסידית הודות לנגן הקלרנית גיורא פיידמן, כשהתבקשתי לעבד בעבורו כמה ניגונים חסידיים בליווי תזמורת", מספר המלחין אריה לבנון על יצירתו "נגן כלייזמר", ומוסיף "לא הייתה לי היכרות מוקדמת עם הסגנון, אך חשתי שזה בדמי. המוזיקה החסידית התפתחה במקביל לתנועת החסידות ביהדות האשכנזית של מרכז אירופה, ויש בה השפעה של המוזיקה העממית המקומית (רומנית, הונגרית, טורקית, אוקראינית). הכלים המובילים הם בדרך כלל הכינור או הקלרנית. המונח "כליזמר", חיבור בין כלי וזמר, מבוצע בידי נגן מקצועי וירטואוז המגלה גמישות רבה בסגנונות הנגינה. 'נגן, כליזמר' (1967) היא סוויטה של ניגונים חסידיים לכינור או לקלרנית בליווי תזמורת".

ברק טל מוסיף כי "אנחנו נרגשים מאוד לשוב ולהופיע מול הקהל שלנו אחרי תקופה כל כך ממושכת. הרעב הגדול של הקהל לקונצרטים ניכר בצפיות הרבות של הקונצרטים המקוונים שביצענו במהלך תקופות הסגר ובתגובות החמות שקיבלנו", מוסיף ברק טל  "לשמחתי הרבה, למרות שבאירופה עדיין מופיעים ללא קהל, אני חוזר לנצח גם על תזמורות באירופה בקונצרטים מקוונים וכבר בחודשים הקרובים מתוכננים לי קונצרטים כמנצח אורח עם תזמורות בסלובקיה ובאוסטריה. גם הקונצרטים של האנסמבל בארץ חוזרים באינטנסיביות בחודשים הקרובים, ואני בטוח שגם סיורי הקונצרטים של האנסמבל בחו"ל, שבוטלו בשנה האחרונה, יחזרו לאט לאט".

התכנית:
וו.א.מוצרט: דיברטימנטו ברה מז'ור ק.136

א.בלוך: "ניגון" מתוך "בעל שם"
וו.א.מוצרט: אדג'יו לכינור ותזמורת ק.287
אריה לבנון: "נגן כלייזמר" לכינור ותזמורת
וו.א.מוצרט: סרנדה בסול מז'ור "מוסיקת לילה זעירה" ק.525

יום ראשון 2.5, בשעה 20:30
הקונסרבטוריון הישראלי למוסיקה, תל אביב
לרכישת כרטיסים:
www.soloists.co.il

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

כתבות נוספות

ראשי

עושה גלים בין הדפים

השבוע נסקור סדרת ספרים לנוער שנועדה להשמיע את קולם של ילדים הסובלים מהפרעות שכיחות, ספר ילדים המלמד על ערכים טובים לחיים באמצעות דמות חמודה של

קרא עוד »