"חרצלן פורצינה" איזיקה גאון, צילום: אורי שיפרין

שלוש תערוכות חדשות מוצגות בבית בנימיני בתל אביב

בגלריה התחתונה מוצגת "חַרְצֶלָן פּוֹרְצִינָה" של איזיקה גאון, בגלריה העליונה מוצגת "אמפורות" של  נועם דובר ומיכל צדרבאום ובגלריה הקטנה מוצגת "חרקים" של תמרין מקרוב

בבית בנימיני, המרכז לקרמיקה עכשווית בתל אביב, נפתחו בסופ"ש האחרון שלוש תערוכות חדשות במקביל:

בגלריה התחתונה – "חַרְצֶלָן פּוֹרְצִינָה" של איזיקה גאון, אוצרת: גלית גאון, בגלריה העליונה "אמפורות" – נועם דובר ומיכל צדרבאום, אוצרת: שלומית באומן, ובגלריה הקטנה – "חרקים" של תמרין מקרוב, אוצרת: עינב ברנס אליאסוב.

"חרצלן פורצינה" – איזיקה גאון מתארח בבית בנימיני, מציפה את העבודות שאהב ליצור בעשור האחרון – בבית המלאכה לפורצלן  'מנגני' בפירנצה. צבעוניים, שבירים מותחים את גבולות החומר, השרפה והחיבורים הבלתי אפשריים. בכולם ראשים מצוירים, מכוירים, משתקפים, נושאים ונחבאים נושאים איתם חלומות איטלקיים צבעונים על חופש ושחרור. במסע אל צבעים וצורות חדשות כמצע לרישום חופשי של נושא שליווה אותו מאז היה סטודנט צעיר בבצלאל – דימוי ראש, פורטרט עצמי בין חלום ופחד מוות.
גלית גאון מצאה את השם "חרצלן פורצינה" במחברת סקיצות משנת 96' בו נרשם בכתב יד מנוקד ומבטא את המונח חרסינה פורצלן בסרבו-קרואטית.

"אמפורות" – נועם דובר ומיכל צדרבאום, צילום: יחסי ציבור

"אמפורות" – נועם דובר ומיכל צדרבאום – אַמְפוֹרוֹת מכלים, ששמשו ככלי האחסון החל מהמאה ה-10 לפני הספירה והיו נפוצות בקרב עמי אגן הים התיכון. האמפורות הן ה"ארגזים" או אולי אפילו ה"מכולות" של העת העתיקה. לעתים, האמפורות היו נקשרות בצרורות כאשכול לצרכי הובלה, אותו היו מעמיסים על בהמת או ספינת משא.  אמפורות – כארגזי אחסון – נשאו בתוכן יין, תבואה, דגים מיובשים, שמן זית, חפצים שונים, חומרי גלם וכדומה. חומרי הגלם, המזון והסחורות שהגיעו בתוך אמפורות לנמלים ולריכוזי אוכלוסייה שונים, חולקו לעיתים למנות קטנות במכלים מזכוכית. אולם, בנוסף לסחורות שונות שמילאו אותן, האמפורות נושאות עמן עד ימינו מסלולי מסחר ונתיבי נדידה, תרבות ענפה, ועולם צורני עשיר. האמפורות היו עשויות בעיקר מחומרים קרמיים, ועשייתן דרשה מומחיות ברמה גבוהה בשיטות עבודה ליצירת צורות יפיפיות, כמו גם בשליטה טכנולוגית בעבודה בחומר.
האמפורות תועדו לראשונה על ידי הארכיאולוג הגרמני היינריך דרסלHeinrich Dressel) ), בסוף המאה ה-19, בטבלה על פי צורה, ציר זמן ומקור גיאוגרפי. הטבלה של דרסל הפכה עבור נועם דובר ומיכל צדרבאום למקור השראה, לרפרנס צורני ולדיאלוג בין ארכיאולוגי לעכשווי.
דובר וצדרבאום מבססים את עבודתם על המפגש המרתק בין עיצוב לקראפט ועל 'ארגז כלים' בעל יכולת רחבה מאוד, הנעה על הציר שבין התנסות ממשית המביאה למומחיות חומרית עמוקה, לבין שליטה טכנולוגית וירטואוזית. הם משתמשים בכלים טכנולוגיים מסורתיים וחדשניים כאחד, ומפתחים תוך כדי התנסות שיטות עבודה ייחודיות הנובעות מחקירה וסקרנות המאפשרות להם לשלוט בבלתי נשלט ולפתח שפה צורנית חדשה.

"חרקים" תמרין מקרוב, צילום: תמרין מקרוב

"חרקים" – תמרין מקרוב – התערוכה "חרקים" מציגה מהלך מחקרי של התבוננות וצילום חרקים ופרוקי – רגלים אחרים בבית הגידול הטבעי שלהם, באוויר הפתוח, בטבע. בסטודיו הצילומים עוברים תהליך של הגדלה ומחיקת הרקע המקורי בהם צולמו ובכך הם מבודדים ומנותקים מסביבתם הטבעית.
מקרוב מגיעה מעולם הצילום: מדיה חזותית, שטוחה, ודו-ממדית. בגוף העבודות המוצגות בתערוכה היא עוסקת בחיפוש אחרי המתח שנוצר בין דימויי הדו-ממד שצילמה לאובייקטים התלת-ממדים שיצרה על האובניים, היא מוקסמת מהיופי שבפרטים הקטנים המוסתרים מן העין, הנחשפים ונגלים כתוצאה מההגדלה של הדימוי ומהנחתו על הכלי.
משיכתה של מקרוב לעולם החרקים מגיעה מתוך הצורך להחיות ולהפעיל את הצילום הדו ממדי ובכך לייצר דיאלוג פורה ומחייה של הדימויים דרך האובייקטים החומריים.

בית בנימיני, המרכז לקרמיקה עכשווית,

רחוב העמל 17, תל אביב,

www.benyaminiceramics.org

נעילה: שבת, 22.5.21, 14:00,

שעות פתיחה: א' 10:00 – 14:00,

ב' – ה': 11:00 – 19:00,

שישי: 10:00 – 14:00,

שבת: 11:00 – 14:00.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

כתבות נוספות

ראשי

עושה גלים בין הדפים

השבוע נסקור סדרת ספרים לנוער שנועדה להשמיע את קולם של ילדים הסובלים מהפרעות שכיחות, ספר ילדים המלמד על ערכים טובים לחיים באמצעות דמות חמודה של

קרא עוד »