איה אליאב, עצים מס' 23, אקריליק וצבע תעשייתי על בד, 2011, 90-100

הגלריה לאמנות עכשווית "גלריה 51" מציגה תערוכה קבוצתית חדשה

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב telegram
שיתוף ב email

התערוכה "אגולנד" היא השנייה מתוך טרילוגיית התערוכות העוסקות בתרבות הצריכה, והיא בוחנת את השלכותיה על משבר האקלים. התערוכה תעסוק בייצוגים שונים של השבר האקלימי דרך עבודות במדיומים שונים ותבחן את ההשלכות של המשבר האקלימי על האדם וסביבתו. 

סוגיית הייצור המוגזמת משחקת תפקיד משמעותי בהחרפת משבר האקלים ומאופיינת בדפוסי צריכה מוגברים כגון: קניית מזון, מופרזת שמושלכת לאשפה ללא שימוש, ייצור וצריכה המונית של מוצרי טכנולוגיה בתנאים מזהמים ותוך כדי ניצול מועסקים בתנאים מחפירים. אופני ייצור אלו לדוגמא, משקפים חוסר תודעה סביבתית של האדם ביחס להשלכות האקולוגיות והחברתיות  שגורמים ערכים לקויים אלו: דלדול משאבים, זיהומים למיניהם וקסטרופה אקלימית.

בספרו "הקץ של קץ העולם" הסופר ג׳ונתן פראנזן טוען שהמערכה נגד התחממות כדור הארץ אבודה, איחרנו את הרכבת. על כן, עלינו להפנות את האנרגיות ליעדים צנועים יותר ובני השגה. עבודת הוידאו "בולענים" של האמנית הדס סט חושפת את הסכנה בהיווצרות בולענים כתוצאה מירידת מפלס ים המלח בעשרות השנים האחרונות, שהיא מעשה ידי אדם. מפולת הבולענים של סט נראית כמו מיצג עוצמתי של 'קץ העולם' המבקש למחוק את הגבול ואת ההבחנה בין בדיון לבין עובדות.

בקיץ 2005 נשברו כל שיאי הטמפרטורה של כל הזמנים בעשרות ערים בארצות הברית, וגרמו לייבוש הקרקעות החקלאיות , בעבודה "כוסות קפה" מדמה האמן גל ויינשטיין נופים עקורים באמצעות שימוש בקפה שחור, והאמנית ליאת ליבני משתמשת בשאריות מזון עץ ופלסטיק המדמים תמונת נוף פסטורלית אך למעשה מתארת את כיבוש הטבע בידי האדם.

בתערוכה תוצג סדרת עבודות חדשה של האמן אמיר תומשוב "דקה ושמונה שניות" המתארות שרידי חורבן והרס של מבנים ששימשו את תרבות הצריכה: מכון יופי, חנות הכל בדולר, מכבסה, כולם נהרסו כתוצאה מאסונות טבע במקומות שונים ברחבי העולם. 21 הפריימים ברישומים של תומשוב פורקו לפיקסלים ומשקפים חורבן ערכי ומוסרי של חברה ראוותנית שערכיה "ניקברו תחת ההריסות".

הוגה הדעות מוריס מרלו-פונטי טען שהאדם הוא יש המגולם בגופו-החי, משוקע ומעורב בתוך "בשר העולם", קיומו הוא גופני ודרך גופו הוא נטוע בעולם, כמו שאר בעלי החיים. בעבודת הוידאו "נאחזת" של האמנית שרון גלזברג הוא חלק בלתי נפרד ממנה, היא נאחזת בו, משתלבת בתוכו ומבטאת אופי הגותי וחלומי, אוטופי משהו, על אפשרויות קיום הדדי. גלזברג משלבת את הגוף בתוך הריאה הגדולה והירוקה, כמעין טוטם המגשר בין צרכיו/קיומו של הטבע לאלו של האדם. על האדם ללמוד להצניע את רצונותיו וצרכיו הקיימים כיום ולהתאימם לאלה שהולמים את אפשרויות הטבע, במטרה לקיימו עבורנו.

עולם האמנות תמיד שימש כזירה משמעותית למחאות פוליטיות ולפעילות חברתית, התערוכה היא איתות נוסף כדי להפוך את העולם לסביבתי יותר, לגייס מודעות ואיכפתיות ולאמץ פעולות שעשויות למזער את הנזק הסביבתי התחשבות בערכים של קיימות באקלים משתנה.

התערוכה EgoLand היא התערוכה השנייה ב "גלריה 51" גלריה עירונית חדשה לאמנות עכשווית במודיעין בתמיכת משרד התרבות, ומלווה בקטלוג. בערב הפתיחה ייתקיים המיצג "לימבוס" של האמנית בל שפיר.

"גלריה 51"

מרכז הרב תחומיקס, רחוב בנימין 51, מודיעין

שעות פעילות הגלריה: ימים א', ד', ה':  9:00-14:00, ימים ב' ג':  9:00-19:00

טלפון: 08-9434002

 

 

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

כתבות נוספות

ראשי

מחוללת בשירה את עולמות נשמתה

הסופרת והמשוררת איריס כליף משתתפת עם שיריה הייחודיים בתערוכות רבות ובהן: "עזה כמוות אהבה" בבית ציוני אמריקה, בתערוכה "זרקור – טרנספורמציה אומנותית", באירוע "הקפסולה" שיתקיים

קרא עוד »
ראשי

"אולי ההתמודדות עם מצבי לחץ וחשש מהלא-נודע מנעו מהכותבים לְפַנּוֹת זמן לתכנן ולרקום עלילה"

יאיר בן־חיים, סופר, משורר ועורך ספרותי, מספר על תהליך הפקת האנתולוגיה "יְמֵי הַקּוֹרוֹנָה" ועל מיזמים ספרותיים נוספים שהוא יזם יאיר בן־חיים, סופר, משורר ועורך ספרותי,

קרא עוד »