עטיפת האלבום היזהרו בבני עניים. צילום עטיפה : יוני שרמן

יוסי side B על החדש של סבסטיאן "היזהרו בבני עניים"

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב telegram
שיתוף ב email

מתחדשים עם יוסי side B, ומדור חדש ראפ+. יוסי שדרן ותיק ברדיו סול משדר בכל יום חמישי את התכנית "זה רק ראפ". השבוע האזין "להיזהרו בבני עניים" האלבום החדש של סבסטיאן SXL, ולמען האמת די התלהב.

אני חייב לציין שהאלבום נפתח עם שיר ("צריך שיהיה לכולם פה אכפת"), שלא משאיר מקום לתהיות לגבי האווירה שסבסטיאן והמפיק אברי ג'י החליטו עליה. למען האמת זה תפס אותי בהפתעה, כי הרבה זמן לא האזנתי לאלבום קונספט קשוח ומלוכלך – מינימום ברוקלין.

"על מה ת'מדבר", השיר הבא שבעצם מתחיל את "הסרט", מוגש בצורה מאוד קלילה לצד פלייבק שהורכב בצורה מושלמת לקול העדין של סבסטיאן. אני ממשיך ל"בילבולי מוח", ואני מכיל בהבנה את העובדה שאי אפשר באמת ליצור אלבום מחאה בלי שיר אופטימי במקצב ראגאיי. זה אמנם אמנם מקום גנרי שאמנים בורחים אליו כשהם רוצים להוציא שיר שמח או לדבר על וויד. (זה בדרך כלל מגיע יחד, כן כן הבנו שאתה שמח כי יש לך וויד). אבל באמת שהכריזמה של סבסטיאן סוחבת אותי למחשבות על מקום טוב יותר בחופים הקסומים של איזה אי טרופי בקאריביים ואני נזכר שהכי קרוב שלי לזה זה חוף מציצים.

לגבי השיר "ק.ש.ב.מ.ש.", מעבר לרפרנס המובהק ללהיט האייקוני של וו טאנג פה אני חייב לציין שזה אחד מהשירים האהובים עלי שיצאו השנה בסצינת הראפ בישראל. יש פה ביט עצבני וסבסטיאן יורק עלינו אמת וכל מה שנשאר זה רק לשים חולצה של צ'ה גאוורה לתפוס אלה לצאת לרחוב ולדרוש צדק. מבחינתי הצליח לו.

"אם הייתי", נפתח במילים אלה ממש וזה צפוי שהוא יספר לי על מה היה אילו.. אבל שוב סבסטיאן מפתיע לטובה דווקא בהפוכה. מעטים האמנים שמדגישים את המסר בכל כך הרבה צורות אבל הפעם זה באמת היה מקורי, סבסטיאן זורק את המחאה שלו בפנים של כולנו תוך כדי שמצליח לגרום לנו בשיר הזה להתחבר לצד השני של המהפכה האישית שלו.

לופ הפסנתר המדהים "בזאב אחד טוב זאב אחד רע", והחיבור של ההפקה ממש נחמד למרות שזה השיר הפחות טוב באלבום. אבל לטעמי עדיין מדובר בפנינה שאני עוד אחזור אליה. מעריצי סבסטיאן יוכלו להזדהות איתי ולהגיד "אני אהבתי את השיר הזה עוד מזמן".

לגבי "עניבות עבות", מדובר בשיר עם גיטרות עצבניות ומקצב תופים בומבאפ שאי אפשר שלא לנענע איתו את הראש לצד מחשבה חוזרת על לצאת החוצה ולדרוש מהפכה. (מודה אני, שוב נכנעתי לעודף מודעות והזמנתי עוד הפוך בבית קפה הדושי שאני יושב וכותב בו). חייב לציין שהמיקס שלו פשוט מדהים ותענוג יהיה לראות איזה קליפ משוגע ילווה אותו בריל בצורה מושלמת.

אין עוררין על כך "שבשביל התיקון" הוא הסינגל המוביל באלבום ואיך לא כשרביד פלוטניק ואברי ג'י עולים יחד עם סבסטיאן על ביט אחד. מה אפשר להרחיב על שיר שלם שמוקדש כולו לחשבון נפש אישי שסבסטיאן משתף איתנו המאזינים. רביד ממשיך במסע המילולי שנכנסו אליו לאחר הכניסה המדהימה של סבס וכמובן הנעילה של אברי ג'י שגורמת לכולנו להמשיך לנגן את השיר בכל פעם שיתחשק לנו  לעשות חשבון נפש אישי. בכלל הסולו גיטרה מדהים כל כך וכייפי ונכון בהפקה הזאת.

"האם זה קורה רק לי"? לא סבס זה לא קורה רק לך. לכל אחד קורה שיש לו שיר שרק עוד כמה שנים נחזור אליו כי בינתיים הוא קצת פרווה או יותר בכיוון של מנה צדדית.

שיר הסיום באלבום "תרימו ת'ידיים באוויר", מוקדש לכל המעריצים של סבס וזה באמת מקסים אותי. כמובן שזה מגיע עם טעם של מחאה על העולם הגשמי אבל גם לצד קבלה. סבסטיאן עם הפלואו והמילים המתוחכמות שלו בהחלט סוחב את הביט הכבד והפאנקי של אברי ג'י.

סיכום שלי:

יש פה אלבום שהוא בהחלט אלבום שאני חושב שכל מאזין של ראפ ישראלי חייב לשמוע. מדובר בסופו של דבר לא רק באלבום שובר מוסכמות או מותח גבולות אלא באלבום שהוא נטו היפ הופ עם כל המשתמע מכך שעשוי היטב ובושל נכון. יחד עם זאת אני מבין שיהיו כאלה שימצאו פה גנריות מסוימת ואפילו סביר להניח שיהיו לא מעט מסתייגים אבל אי אפשר להתעלם מכמות ההשפעה שהאלבום הזה צובר בסצינה הקטנה שלנו.

אי אפשר להתעלם גם מאברי ג'י (פלא אוזן) שישב והפיק את יצירת המופת הזו ובאמת שמדובר באלבום שאני בטוח שאחזור אליו שוב, ואפילו יצא ממנו מטבע לשון חדש: "קאש שולט בכל מה שסביבי , קשבמש תשים כסף…"

האזנה נעימה!

האזינו לצריך שיהיה לכולם פה אכפת:

 

תגובה אחת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

כתבות נוספות

ראשי

מחוללת בשירה את עולמות נשמתה

הסופרת והמשוררת איריס כליף משתתפת עם שיריה הייחודיים בתערוכות רבות ובהן: "עזה כמוות אהבה" בבית ציוני אמריקה, בתערוכה "זרקור – טרנספורמציה אומנותית", באירוע "הקפסולה" שיתקיים

קרא עוד »
ראשי

"אולי ההתמודדות עם מצבי לחץ וחשש מהלא-נודע מנעו מהכותבים לְפַנּוֹת זמן לתכנן ולרקום עלילה"

יאיר בן־חיים, סופר, משורר ועורך ספרותי, מספר על תהליך הפקת האנתולוגיה "יְמֵי הַקּוֹרוֹנָה" ועל מיזמים ספרותיים נוספים שהוא יזם יאיר בן־חיים, סופר, משורר ועורך ספרותי,

קרא עוד »