זוהר אביב וספרה "כוח המוח 26 - תעלומה בזמן קורונה", צילום יהורם גלילי

הדפדפן הספרותי מארח את זוהר אביב, סופרת הילדים והנוער הנודעת ומחברת הספרים "חבורת כוח הכוח 26 – תעלומה בזמן קורונה" ו"מדליית הקסם, ניסיתי-זכיתי"

מדי שבוע יארח המדור סופר שישתף בנסיבות כתיבת ספרו, יגלה כיצד מתחבר ספרו לסיפורו האישי ו/או לעיסוקו המקצועי ויחשוף תובנות חשובות עבור הקוראות והקוראים.

והשבוע מתארחת במדור: זוהר אביב, בת 58, נשואה פלוס שני ילדים – בן ובת, וסבתא לשני נכדים – בן ובת, סופרת מזה 30 שנה, מרצה לילדים ולמבוגרים מזה 20 שנה ומטפלת מזה עשר שנים, כולל בהתנדבות במיל"ם.
מקום שלישי בארץ בהשאלת ספרים בספריות ומרצה מבוקשת. היא קיבלה אלפי מכתבי תודה מילדים ומבני נוער ותעודת הוקרה מראש העיר נתניה, פרס מציל"ה בנושא מניעת אלימות בעקבות העובדה שילדים בארץ הקימו חבורות למניעת אלימות כמו בסדרת הספרים "כוח המוח" שכתבה.

זוהר, שפורסמו עליה עשרות כתבות בכלי התקשורת בישראל, היא בעלת תואר ראשון בחינוך וספרות מאוניברסיטת תל אביב, תעודת הוראה לחטיבת ביניים בספרות, תיאטרון בסמינר הקיבוצים, תיאטרון בובות בלוינסקי דבורה צפריר, קבלה, טיפול באומנות באסא, הנחיית קבוצות הורים באדלר ועוד. היא השתתפה בתכניות הטלוויזיה "לעוף על המיליון" ו"משחקי השף", שמה מופיע בהגדרות תשבצים, ואף הוקמה מזרקה אור קולית במרכז נתניה בהשראת ספרה "יהלומים באקווריום".

היא הוציאה לאור יותר מ-70 ספרים – ביניהם הסדרות "יד הפלא", "כוח הלב", "חבורת כוח המוח", "מסע מצמרר". אחד מספריה תורגם לסינית ואף נמכר באתרים בסין. בימים אלו יוצאים לאור בהוצאה עצמית שישה מספריה: לנוער: "יד הפלא 13 – להיות חבר" ו"חבורת כוח הכוח 26 – תעלומה בזמן קורונה", למבוגרים: "זוגות וסודות – טרמפ לאושר", ולגיל הרך: "האריה שלמד לבקש" ו"מדליית הקסם, ניסיתי-זכיתי" ו"מה עושים עם געגוע – הטריק של סבתא נונה".

הספר "חבורת כוח המוח 26 תעלומה בזמן קורונה", מאת זוהר אביב

מה גרם לך לכתוב את ספרך החדש?
"בעלי חלה בקורונה, וכשהמצב נעשה קשה המוח היצירתי שלי עובד שעות נוספות. כך כתבתי שני ספרים:  'חבורת כוח המוח 26 – תעלומה בזמן קורונה' – שמדבר על לחץ בבית בעקבות הסגר והמשבר הכלכלי, הורה שמאבד את השלווה, את הדאגה מהמחלה ואת תחושת הבידוד, ואת "מדלית הקסם, ניסיתי-זכיתי" – שבעצם מדבר על זה שכשמרגישים א.נ.י. (אהוב נחוץ יעיל) זה מגדיל בטחון עצמי. ואכן, כשבעלי היה חולה הרגשתי א.נ.י. וזה חיזק אותי. כל דבר שאני חווה אני מעבירה בספר דרך המוח היצירתי ולב הילד הקיימים בתוכי, זאת על מנת לחזק ולעודד את הילדים הקוראים. יש לי גם קבוצת מעריצים בווטצאפ, ושם אני עם האצבע על הדופק לצרכים שלהם ולמה שעובר עליהם".

כיצד מתחבר ספרך לסיפור החיים שלך ו/או לעיסוקך המקצועי?
"כשהייתי ילדה לא הייתי בחברת המקובלים, חוץ מילדה אחת שהייתה חברה טובה שלי וסיפרתי לה סיפור בהמשכים. לא היו לי חברים, ולכן אני מאד אוהבת לכתוב את חבורת כוח המוח, בה אני ראש חבורה יוזמת ומפקדת, יש תעלומה, מתח והתרגשות בבית הספר. כך אני חיה מחדש את ילדותי, אך בשליטה רבה יותר. בספר כתבתי על הרס בשירותי בית הספר, כי שמעתי שזה קרה בבית ספר שהייתי בו בהרצאה. במציאות לא מצאו את המשחית, אבל בספר שלי מוצאים אותו וזה מתקשר למצב הכאוס שיצרה הקורונה בבתים רבים ברחבי ישראל".

למה היה חשוב לך להוציא לאור את ספרך?
"זה ממש לא חלום ילדות כי לא היה לי מושג שיש לי כשרון כתיבה. חלמתי להיות מורה, אחות או פיית ילדים שעוזרת למי שקשה לו. רק כשהפכתי לאמא והצטערתי על כך שלא אהיה יותר ילדה, התחלתי לכתוב בתור ילד. כך, בעצם, חזרתי לילדות וחוויתי הרפתקאות שלא היו לי. כשילדים התחילו להגיב לי ולבקש שאכתוב עליהם, הבנתי שכאן הייעוד שלי: להיות פיה שמגשימה חלום לילדים והופכת אותם לגיבורי ספרים. בסוף כל ספר יש לי תודות לכל הילדים ששיתפתי וששימשו עבורי השראה".

תגובות של קרובי משפחה וחברים לספר.
"מכיוון שכבר כתבתי למעלה מ-70 ספרים, אני מקבלת תגובות כמו: 'אמא, די לשאול אותי איך לקרוא לספר', 'זו הפעם האחרונה', 'לא רוצה לשמוע. תחליטי לבד', 'לא רוצים לשמוע עוד התלבטויות, די', 'כבר עניתי לך. אל תזכירי לי שוב את הספר', ו'נחגוג בספר הבא'".

זוהר אביב וספרה "זוגות וסודות – טרמפ לאושר", צילום יהורם גלילי

הוצאה לאור או הוצאה עצמית?
"להוציא לאור ספר לבד זה לקחת אחריות על כל התהלי – ולא רק לכתוב אלא לדאוג להמשך התהליך עד סופו, מה שמעכב את תחילת כתיבת הספר הבא. כשהוצאה לאור הוציאה לי ספרים, הייתי עוברת מספר לספר וכותבת ארבעה ספרים בשנה. כיום אני כותבת רק שלושה בשנה. אני גם משקיעה כסף בהוצאה לאור של הספר ובהדפסתו, כך שאני קודם כל דואגת להחזיר את הכסף ואז להרוויח. כאשר הוצאות 'מודן' ו'כתר' הוציאו לי ספרים על חשבונן. מצד שני, קיבלתי ממש מעט תמלוגים ולקחו לי את זכויות היוצרים. כיום אני מרוויחה הרבה יותר מכל ספר והזכויות של הספרים שייכות שלי. בכל מקרה, אני בהכרת תודה על המצב כי לכל אפשרות יש צדדים טובים וצדדים פחות טובים. ההוצאה לאור מעבירה לי דיווח מדי חצי שנה, ואילו כשאתה מוציא לאור ספר לבד נמצאים יותר עם האצבע על הדופק. ולהיות בהכרת תודה זה תמיד טוב".

ספר מודפס או ספר דיגיטלי?
"גם וגם, הכל תלוי בקהל ובמה שהוא מעדיף. עדיין יש עדיפות לספר מודפס. זה ייקח זמן להתרגל לדיגיטל. מבחינת עלויות, הדיגיטל לא מצריך את ההוצאה הגדולה על הדפוס".

זהירות, ספוילר:
"מתח, בני חבורת כוח המוח מגיעים לבית של קים, אלופת הארץ בשחייה ושם מגלים צלחות שבורות על הריצפה ומוסיקה רועשת, האם חוגגים שם במסיבה יוונית או שמא…. מישהו מנסה להסוות התנהגות שאינה נורמטיבית".

ציטוט או שניים האהובים עליך מספרך החדש:

"וואו, וואו," ניב נטה לאחור, "איזה לחץ. מה קרה, ליטל, שכחת שמנהיג חבורה צריך להיות סבלני, תומך, אוהד, מכיל וסבלני?" "אמרת סבלני פעמיים!" צרחה עליו ליטל. "בכוונה! כי זה הכי חשוב. נכון, אייל? תגיד לה, אין לה טיפת סבלנות אליי."

"אני מתנצלת, ניב, הדיבור על קים קצת מלחיץ אותי." התנצלה ליטל מיד.

"יופי. אז תחשבי איך קים מרגישה אם היא גרה בסיר לחץ שאין בו אוויר," אמר ניב.

"זה נכון, כנראה נצטרך לעזור לה." אמרה ליטל ושוב ניגבה את המצח.
(קטע מהספר "חבורת כוח המוח 26 – תעלומה בזמן קורונה", עמ' 66, בו רואים את הדינמיקה בין בני החבורה את ההומור והלחץ, את ההכלה. עמוד 66

"אריק חולה על מסיבות וכיבוד, והתעלומה הפעם ממש הציקה לו ואיימה עליו. "אריק, תשכח ממסיבות. כל עוד הקורונה פה – אסור להתקהל!" אמרה לו ליטל.

"הקורונה כנראה תיעלם. ימציאו נגדה חיסון. אבל התיאבון שלי? הוא יישאר לעד!" אמר אריק וליטף את בטנו".
(קטע מפרק 12 מהספר "חבורת כוח המוח 26 – תעלומה בזמן קורונה").

ולסיום, מהן התוכניות שלך בתחום הספרות?
"במקביל לאירועי השקה ויח"צ לספרים החדשים שלי, יצא לאור לא מזמן ספר למבוגרים בשם 'זוגות וסודות – טרמפ לאושר', אותו כתבתי כדי להזכיר להורים שזוגיות זו עבודה. יזכרו בערכי הזוגיות ויישארו יחד למען הילדים ועצמם באושר ועושר. אני לא יכולה שלא לכתוב במיוחד, כשהילדים כל הזמן מבקשים את הספר הבא בכל סדרה: 'חבורת כוח המוח', 'יד הפלא', 'מסע מצמרר' ו'כוח הלב'. גם הקטנים רוצים עוד, ולכן הודפס לאחרונה ספר ילדים חדש שלי בשם 'האריה שלמד לבקש' עם איורים מדהימים של עוזי בנימין".

לרכישת ספריה של זוהר אביב:
http://www.zoharaviv.com/?fbclid=IwAR1TfXBv-2WDXaf2xMS92q6WPr_k7ODN_0ZP0s9g7HNrQ_KVfTsMj8ol-FU

לדף הסופר של זוהר אביב בפייסבוק:
https://www.facebook.com/Yadhapele


יהורם גלילי הוא סופר, משורר ועוסק בעריכה ספרותית של טקסטים במגוון הז'אנרים הספרותיים, הבעלים של משרד יחסי הציבור "גלילי תקשורת שעושה גלים" המומחה בניהול קמפיינים עבור סופרים/ות, אמנים/יות ויוצרים/ות בכל התחומים,
https://galilicom.co.il/

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

כתבות נוספות

ראשי

עושה גלים בין הדפים

השבוע נסקור סדרת ספרים לנוער שנועדה להשמיע את קולם של ילדים הסובלים מהפרעות שכיחות, ספר ילדים המלמד על ערכים טובים לחיים באמצעות דמות חמודה של

קרא עוד »