המשוררת והסופרת רחל שדה עם שני ספריה החדשים, צילום פרטי

הדפדפן הספרותי מארח את רחל שדה

מדי שבוע יארח המדור סופר שישתף בנסיבות כתיבת ספרו, יגלה כיצד מתחבר ספרו לסיפורו האישי ו/או לעיסוקו המקצועי ויחשוף תובנות חשובות עבור הקוראות והקוראים.

 

והשבוע מתארחת במדור: רחל שדה, בת 68, נשואה פלוס בן ושתי בנות וסבתא לתשעה נכדים. היא שימשה במשך 40 שנה כמחנכת וכמורה לספרות וללשון עברית בתיכון, ובימים אלו היא גמלאית חסרת מנוח. במהלך שנות עבודתה לימדה גם מבוגרים ועסקה רבות בפעילויות תרבות כמו: הפקה, משחק, הנחיית שחקנים. היא חברת קיבוץ שדה נחמיה שבגליל העליון ("המקום היפה ביותר בארץ"), כשבמקור גדלה בערים רמת-גן וחולון. "כתיבה היא חלק מהותי מחיי, וכבר הוצאתי לאור חמישה ספרי שירה ושני ספרי ילדים", היא אומרת.

מה גרם לך לכתוב את ספרך החדש?
"ספר השירים החדש 'ללכת על הקצה' יצא לאור רגע לפני פרוץ הקורונה, וכאילו ניבא את העתיד להתרחש. הספר מכיל למעלה ממאתיים שירים חדשים, והוא בעצם ארבעה ספרים. ספר הילדים 'דנה ודן חברים שניים' מעלה על נס את ערך החברות ומדבר על חברות בין ילדה אתיופית לבין ילד בהיר שיער ועור. בין השיטין הוא יוצא חוצץ נגד כל גזענות באשר היא. קדם לו ספר ילדים נוסף 'סבתא אחת שיודעת', שמתאר מערכת יחסים בין נכד לבין סבתו מנקודת ראותו של הנכד. הספר מבוסס ברובו על קשר ביני לבין אחד מנכדי, כשהוא ומשפחתו התגוררו בביתי במשך שנה שלמה".

כיצד מתחבר ספרך לסיפור החיים שלך ו/או לעיסוקך המקצועי?
"הספר 'סבתא אחת שיודעת' מבטא קשר קרוב לנכד, לאחר שביתי ומשפחתה נאלצו לגור אצלנו במשך שנה תמימה. הם חזרו לצפון ולקיבוץ, ולא הייתה בנמצא דירה להשכרה. המגורים יחדיו היו הדחיפה לכתיבת ספר ילדים, שלא לדבר על תכניו. גם ספרי השירה שלי מכילים בעיקר שירים ליריים המבטאים ברובם חוויות אישיות כמו אהבה, התמודדות עם הגיל, אכזבה, ועוד".

למה היה חשוב לך להוציא לאור את ספרך?
"ספריי הראשונים יצאו לאור רק לפני כ-12 שנים בגיל בהחלט מבוגר. הסיבה לפרסומם המאוחר נבעה מהקושי להתמודד עם החשיפה קודם לכן. יחד עם זאת, היה לי ברור שהפרסום שלהם בוא יבוא. אני לא מאמינה ב'לכתוב למגירה'. הקשר עם הקורא משמעותי ביותר".

תגובות של קרובי משפחה וחברים לספר:
"חבריי הקרובים ומשפחתי אכן היו שותפים לתהליך ההוצאה לאור, וקיבלתי מהם עידוד רב. התגובות היו מדהימות, וכשאני רואה את ספריי בספריית 'עמק החולה', התיכון בו לימדתי, או בספריית הקיבוץ, לבי מתרחב".

הוצאה לאור או הוצאה עצמית?
"את כל ספריי הוצאתי בהוצאות לאור, דבר שכרוך כמובן בעלויות בלתי נדלות ורווחים שבטלים בשישים. אין לי ניסיון בהוצאה עצמית, אך אני חושבת לנסות זאת בפעם הבאה".

ספר מודפס או ספר דיגיטלי?
"אני מעדיפה ספר מודפס תמיד. לא יכולה לוותר על רשרוש הדפים ועל ריח הנייר. בעידן הדיגיטלי, שבו אנו חיים, לא ירחק היום שבו לא ידעו ספר מהו".

זהירות, ספוילר:
"לא רלוונטי. לא מדובר ברומן".

ספר הילדים "דן ודנה חברים שנים" מאת רחל שדה

ציטוט או שניים האהובים עלייך מספרך החדש:
"שיר ארוטי
בסגנון גותי
מפציע אל שפתייך
הצבועות שחור
ואל אופל ערוותך
הנסתר…."
"ללכת על הקצה", עמ' 180

"לא שלחת יד
בנפשך,
שלחת יד
בנפשי
ופשפשת בנימיה
העמוקים
כשרשי עצים
חותרים מטה
אל מים חיים."

"שם", עמ' 120, "ללכת אל הקצה".  

ולסיום, מהן התוכניות שלך בתחום הספרות?
"אצלי במחשב נמצאים שירים חדשים רבים, שמוכנים להוצאה לאור בספר שירים שישי, שלא לדבר על לפחות שלושה טקסטים לספרי ילדים. זה הכל עניין של זמן וכסף, כמובן".

ספר השירים "ללכת על הקצה" מאת רחל שדה


יהורם גלילי הוא סופר, משורר ועוסק בעריכה ספרותית של טקסטים במגוון הז'אנרים הספרותיים, הבעלים של משרד יחסי הציבור "גלילי תקשורת שעושה גלים" המומחה בניהול קמפיינים עבור סופרים/ות, אמנים/יות ויוצרים/ות בכל התחומים,
https://galilicom.co.il/

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

כתבות נוספות

ראשי

עושה גלים בין הדפים

השבוע נסקור סדרת ספרים לנוער שנועדה להשמיע את קולם של ילדים הסובלים מהפרעות שכיחות, ספר ילדים המלמד על ערכים טובים לחיים באמצעות דמות חמודה של

קרא עוד »