האמנית והמטפלת באמנות עדי כפיר, צילום: יולי כפיר

"בסגר הראשון הייתי סגורה בבית כמו כולם, וכשהצבעים ובדי הקנבס היו מולי הרגשתי שהכל בוער בי"

האמנית והמטפלת באמנות עדי כפיר, ששמה המקצועי הוא Yellow Mint art, מגלה כי היא חווה תחושת שחרור נפלאה – כשהיא נכנסת למים לצלול, לגלוש או לשחות וכשהיא מציירת עם הידיים ובשפכטל ציורים מופשטים בטכניקה מיוחדת

"בסגר הראשון הייתי סגורה בבית כמו כולם, וכשהצבעים ובדי הקנבס היו מולי הרגשתי שהכל בוער בי וזועק ממני לצאת החוצה. כך התחלתי לצייר סדרת ציורים. זה נתן לי לנשום בתוך הטירוף הזה והפך לדרך מצוינת להבעה עצמית ולברוח לשלווה בדמיוני כשאני בבית. התקופה הנוכחית דווקא גרמה לי להביא את עצמי לידי ביטוי, לפרוץ, להעז ולהתנסות. זאת למרות שבעקבות פרוץ הקורונה נסגרה גלריה חדשה שהתחלתי להציג בה". כך מספרת האמנית והציירת עדי כפיר, הידועה בשמה המקצועי Yellow mint art.

היא חווה תחושת שחרור נפלאה וחווה חוויה זהה וגולמית של נגיעה בחומר ומעין תחושת התעלות, כשהיא נכנסת לים וכשהיא מציירת בטכניקה ייחודית. "אני מציירת עם הידיים ובעזרת שפכטל, וכך נוגעת ומרגישה את החומר, בדיוק כמו המפגש שלי עם הים. אחרי הסגר השני, כש'סגרו לנו את הים', הגעתי לחוף האהוב עליי ואספתי חול ים בקופסאות, ערבבתי עם אקריליק וכך יצרתי מרקם מאוד מיוחד. החול הוא משאב טבעי בלתי נגמר, וכך אני מרגישה שהכנסתי לציורים שלי את החופש ואת הטבע".

עדי כפיר מגדירה את עצמה כילדה של ים: שוחה, צוללת וגולשת ומציירת מילדות. לאחר שירותה הצבאי פנתה ללימודי עיצוב תעשייתי, "אבל הרגשתי פחות מחוברת למקצוע. לכן בחרתי את התחום הטיפולי – טיפול באומנות בקליניקה בה אני מטפלת באמצעות  CBT- טיפול התנהגותי קוגניטיבי".

לדבריה, היא הניחה בצד במשך שנים את תשוקתה לציור והאומנות לטובת לימודי הטיפול הארוכים. "כמטפלת למדתי לפרש ולבחון תהליכים, גם בצורה אינטואיטיבית, יכולת שעד היום באה לידי ביטוי גם ביצירתי. אחרי הלידה השנייה ובתקופה האחרונה הבנתי שהגעתי להבשלה של שילוב שני עולמות אלו בחיי".

האמנית והמטפלת באמנות עדי כפיר, צילום יולי כפיר

בשנים האחרונות היא מעניקה לציוריה משמעות מאוד גדולה בחייה ומצליחה לשלב היטב בין הטיפולים בקליניקה לבין הציור. "כיום 50 אחוז מזמני מוקדש לציור. השתלטתי על הבית שלי שהפך לסטודיו אחד גדול וצבעוני. בפינת האוכל נמצאים כל החומרים ובדי הקנבס, וכך כל הבית חווה את החוויה. בתי יולי בת השמונה מביעה לא פעם את דעתה האומנותית ומגלה סבלנות רבה והתינוק שלי בן השנה ושמונה מתרוצץ בינינו".

שמה המקצועי Yellow Mint art מסמל את שילוב הצבעים האהוב עליה במיוחד: צהוב עם מנטה. "האהבה הגדולה שלי היא בעיקר לצבעים, לחומר ולמרקמים, ולכן אני אוהבת לצייר בידיים ובעזרת שפכטלים. אני נוהגת לצייר כשברקע אני שומעת מוזיקה, וכך זו למעשה חוויה חושית עצומה שאני מרגישה בכל גופי. התחלתי בציור ריאליסטי וכיום אני מציירת בסגנון מופשט. בציור ריאליסטי המוח עובד שעות נוספות, ואילו בציורים מופשטים הגוף חווה את זה באופן אינטואיטיבי".

ציוריה המופשטים של עדי כפיר מביעים את חופש היצירה, המחשבה והתעוזה. "כשיש חלום, לכו אחריו", היא אומרת. בציוריה ניכרת היטב ההתמסרות לצבעים ולחומר – מתחילת התהליך ועד ליצירה המוגמרת: מבחירת פלטת הצבעים שיופיעו על הקנבס ויתכתבו זה עם זה, דרך האופן הייחודי בו היא מציירת מבלי להיעזר במשיכת המכחול, וכלה במוצר המוגמר.

מהו המסר שיש לך עבור אמנים אחרים?
"אני מאמינה בכך שהיכולת להבעה עצמית דרך יצירה היא אפשרית לכל אדם, אך לפעמים אנו נדרשים לעבור תהליך כדי להסיר מעלינו את הביקורת העצמית. מדובר בניסויי וטעיה, שחוזרים על עצמם שוב ושוב ובמסע של חקירה אחת גדולה של חומרים, טכניקות, רגשות ורעיונות. היכולת לאפשר לעצמי מקום של ביטוי לכל החלקים בתוכי, להעז, ולחלום הם המסר שלי ביצירה, ואני תמיד מקווה שהציורים שלי יעבירו את תחושת החופש הזאת".

למעשה, את מציירת ללא תכנון מוקדם?
"אני מעבירה בציורים שלי אסתטיות, עיצוביות והרמוניה, שכנראה הושפעו מלימודי העיצוב התעשייתי. אני מאוד מחוברת לצבעים, ולכן כבר לפני שאני מתחילה לצייר אני רואה בראשי את פלטת הצבעים, בוחרת בצבעים קרים או חמים ומהם את הצבעים שמתכתבים זה עם זה, מחפשת את האיזון בצבעים, ואז מתחילה במריחת החומר. זה נעשה בהחלטה מודעת להביע את עצמי. אני לא נחה לרגע עד שאני מגיעה לאיזון מושלם. אם לא הגעתי למקום המדויק שיש לי בראש, אני צובעת הכל בלבן ומתחילה שוב מהתחלה".

יצירת אמנות של עדי כפיר, צילום פרטי

דף האמן של עדי כפיר באינסטגרם:
https://www.instagram.com/yellow.mint.art


יהורם גלילי הוא סופר, משורר ועוסק בעריכה ספרותית של טקסטים במגוון הז'אנרים הספרותיים, הבעלים של משרד יחסי הציבור "גלילי תקשורת שעושה גלים" המומחה בניהול קמפיינים עבור סופרים/ות, אמנים/יות ויוצרים/ות בכל התחומים,
https://galilicom.co.il/

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

כתבות נוספות

ראשי

עושה גלים בין הדפים

השבוע נסקור סדרת ספרים לנוער שנועדה להשמיע את קולם של ילדים הסובלים מהפרעות שכיחות, ספר ילדים המלמד על ערכים טובים לחיים באמצעות דמות חמודה של

קרא עוד »